Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Harlingen - Terschelling (EVT)
(historisch)
    (FR-035)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Waddenzee
Soort : Autoveer
Type : motorveerboot
Lokatie : Google maps (53.210932 , 5.378069)
Websites :

Beschrijving

Van oudsher wordt de veerdienst tussen Harlingen en Terschelling onderhouden door rederij Doeksen. Omdat een aantal eilandbewonders niet tevreden waren met de serviceverlening van deze rederij, en bovendien de prijs van de overtocht te hoog vonden, werd een "Eigen Veerbootmaatschappij Terschelling" opgericht. Met een knipoog naar de inwoners van Texel, die dit begin 20e eeuw ook deden en daar rederij TESO oprichtten. Vanaf 2008 werd er gevaren met een catamaran, laater werd gevaren met gewone veerboten, overgenomen van noord-Duitse rederijen (veerdiensten naar de Duitse waddeneilanden). In de loop der jaren ontstond een felle strijd tussen rederij EVT en rederij Doeksen. Diverse rechtszaken werden gestart. Uiteindelijk heeft men elkaar kunnen vinden, en is rederlij EVT in 2013 gestopt met de veerdienst.

Foto's

    (klik op een foto voor een vergroting)

Veerboten op deze relatie:

- Stortemelk (2009-2010)
- Willem Barentz (2008-2009)
- Spathoek (2012-2013)

 

Veerboot: Stortemelk


Datum: 2009.09.19
Auteur: Karel Brouwerens

Type Zeeschip
Bouwjaar
Datum begin inzet2009
Datum einde inzet2010
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Willem Barentz


Datum: 2008.12.06
Auteur: Cees de Bijl

Type Zeeschip, catamaran
Bouwjaar
Datum begin inzet2008
Datum einde inzet2009
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Spathoek


Datum: 2013
Auteur: Willem Sterenberg

Type
Bouwjaar 1988
Datum begin inzet2012
Datum einde inzet2013
Lengte 67.84
Breedte 12.82
Diepgang 1.95
Snelheid 23 km/h
Tonnage 1743
Scheepswerf Husumer Schiffswerft Gmbh
Capaciteit 55 auto's;   975 voetgangers
Opmerking ex Ms.Schleswig Holstein veerpont naar Wyk (D). In 2012 naar EVT. In 2014 verkocht aan rederij Doeksen. In 2015 verkocht naar Griekenland als Lisa I.

[ Naar boven ]