Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in Nederland


[start] [zoeken] [nieuws] [fietstochten] [contact]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [historisch]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [pontje_vd_maand] [links]

(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Huissen - Loo
    (Ge19)

Vandaag in de vaart: 6:30-22:00
 Morgen in de vaart: 9:00-22:00
Gegevens
Over : Nederrijn
Soort : Autoveer
Type : gierpont met motor
Contact : Ton Paulus Veerdiensten
06-53354996
     
Lokatie : Google maps (51.937285 , 5.961709)
- Huissen (klik voor details)
- Loo (klik voor details)
Websites : www.tonpaulusveerbedrijf.nl

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Vaartijden   (disclaimer)
1 jan. t/m 31 mrt.: ma t/m za
zo
6:30-21:00
9:00-21:00
1 apr. t/m 30 sept.: ma t/m za
zo
6:30-22:00
9:00-22:00
1 okt. t/m 31 dec.: ma t/m za
zo
6:30-21:00
9:00-21:00

Foto's

    (klik op een foto voor een vergroting)

Beschrijving

De veerpont bij Loo dateert uit 1740. Het betrof een platte schuit. In 1802 werd een gierpont in gebruik genomen. Het vormt een goede verbinding tussen de oostelijke Betuwe gelegen plaatsen zoals Huissen naar het oostelijke deel van Gelderland. In 1970, na de kanalisatie van de Rijn en de bouw van de stuw bij Driel is de pont gemotoriseerd.

Veerponten in de buurt:

Rheden - Rhederlaag
Millingen aan de Rijn - Pannerden
Millingerwaard - Doornenburg
Pannerden - Doornenburg
Ubbergen - Persingen
Zevenaar - Pannerden
Bemmel-Ooij
Giesbeek - De Veerstal
Arnhem Rijnkade - Stadsblokkenwerf - Evenemententerrein
 

 

Veerboten op deze relatie:

- Pierre (1992-2003)
- Spes Oreiëntes (2006-....)
- Christoffel II (2006-....)
- Christoffel (2003-2006)

 

Veerboot: Pierre


Datum: 1992.10.18
Auteur: Wim Kusee

Type gierpont met motor
Bouwjaar 1939
Datum begin inzet1992
Datum einde inzet2003
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking 1939-1975: Ravenstein-Niftrik (naam: Jeanne)
1975-1992: Afferden-Sambeek (naam: Pierre)
1992-2003: Huissen-Loo (naam: Pierre)
In 2003 voor sloop verkocht.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Spes Oreiëntes


Datum: 2013.09.13
Auteur: Wim Kusee

Type kabelmotorveerpont
Bouwjaar 1962
Datum begin inzet2006
Datum einde inzet
Lengte 40,82 m
Breedte 8,60 m
Diepgang 1,55 m
Motor Volvo Penta
Vermogen 2 x 200 pk
Scheepswerf Scheepswerf en Machinefabriek H.J.Koopman, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Namen:
tot 1988: Veerpont Megen.
1988-2004: Savelkous
2004-2018: Christoffel II
2018-heden: Spes Orientes

Inzet 1962-2001: Appeltern-Megen. Inzet 2001-2004: Alphen-Oijen. 2004-2006: reserve in Huissen. Inzet vanaf 2006 Huisen-Loo als Christoffel II. Vanaf 2015 reserve.

De naam Christoffel is in de Tweede Wereldoorlog ontstaan bij een voorloper van deze pont. Christoffel wordt door de kerk beschouwd als één van de noodhelpers die in nood kan worden aangeroepen.

In 2018 hernoemd in Spes Orientes.

In 2020 werd de pont ingezet als tijdelijke veerpont in Grave, waar een noodvoorziening alleen voor trekkers nodig was in verband met (langdurige) werkzaamheden aan de Maasbrug bij Grave.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Christoffel II


Datum: 2013.09.13
Auteur: Wim Kusee

Type kabelmotorveerpont
Bouwjaar 1962
Datum begin inzet2006
Datum einde inzet
Lengte 40,82 m
Breedte 8,60 m
Diepgang 1,55 m
Tonnage 88
Motor Volvo Penta
Vermogen 2 x 200 pk
Scheepswerf Scheepswerf en Machinefabriek H.J.Koopman, Dordrecht
Capaciteit
Opmerking Namen:
tot 1988: Veerpont Megen.
1988-2004: Savelkous
2004-2018: Christoffel II
2018-heden: Spes Orientes

Inzet 1962-2001: Appeltern-Megen. Inzet 2001-2004: Alphen-Oijen. Inzet vanaf 2004 Huisen-Loo als Christoffel II. Vanaf 2015 reserve.

De naam Christoffel is in de Tweede Wereldoorlog ontstaan bij een voorloper van deze pont. Christoffel wordt door de kerk beschouwd als één van de noodhelpers die in nood kan worden aangeroepen.

In 2018 hernoemd in Spes Orientes.

In 2020 werd de pont ingezet als tijdelijke veerpont in Grave, waar een noodvoorziening alleen voor trekkers nodig was in verband met (langdurige) werkzaamheden aan de Maasbrug bij Grave.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Christoffel


Datum: 2003.03.xx
Auteur: Karel Brouwerens

Type gierpont met motor
Bouwjaar 1967
Datum begin inzet2003
Datum einde inzet2006
Lengte 38.04 m
Breedte 8.82 m
Diepgang 1.86 m
Tonnage 83
Motor 2 Daimler-Benz diesel met 2 schottel aandrijving
Vermogen 2 x 199 pk
Scheepswerf Ferdinand Clausen, Oberwinter, Duitsland
Capaciteit 16 auto's;   150 voetgangers
Opmerking Inzet 1967-1999: Kappel (dld) -Rhinau (fr), vrijvarend. Inzet 1999-2002: werkschip voor rijnbrug zuidelijk van Straatsburg (fa.Beton Fehr). In 2003 ombouw naar gierpont. Inzet 2003-2006: Huissen-Loo. In 2006 opgelegd in Huissen, reserve.

De naam Christoffel is in de Tweede Wereldoorlog ontstaan bij een voorloper van deze pont. Christoffel wordt door de kerk beschouwd als één van de noodhelpers die in nood kan worden aangeroepen.

[ Naar boven ]