Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in Nederland


[start] [zoeken] [nieuws] [fietstochten] [contact]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [historisch]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [pontje_vd_maand] [links]

(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
F20: Amsterdam Hempontplein - Zaandam
    (NH23)

Vandaag in de vaart: Hele dag
 Morgen in de vaart: Hele dag
Gegevens
Over : Noordzeekanaal
Soort : Autoveer
Type : motorveerpont
Contact : 0900-8011
     
Lokatie : Google maps (52.419492 , 4.826704)
- Amsterdam Hempontplein (klik voor details)
- Zaandam (klik voor details)
Websites : www.gvb.nl
nl.wikipedia.org

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Vaartijden   (disclaimer)
Hele jaar, : dagelijksHele dag

Foto's

    (klik op een foto voor een vergroting)

Beschrijving

Het Noordzeekanaal is een groot vaarwater waarlangs zeeschepen naar de haven van Amsterdam kunnen varen. Het kanaal werd in 1876 geopend. Er werden een aantal veerponten in dienst gesteld, die bij de Hembrug werd in dat jaar in dienst gesteld.

Vanaf het begin werden de veerponten door Rijkswaterstaat geëxploiteerd. Op 19-12-2007 werd de exploitatie uitbesteed aan Connexxion-water. Dat bleek niet zo n succes. Na een periode met veel achterstallig onderhoud is de pont in 2013 overgenomen door het GVB, het gemeentelijke veerbedrijf van Amsterdam.

Omdat de ponten behoorlijk versleten zijn is inmiddels besloten nieuwe veerponten in dienst te stellen. Dat zal plaatsvinden in 2021.

De veerponten over het Noordzeekanaal waren vroeger voor iedereen gratis. Sinds een aantal jaren moet er voor het overzetten van een auto worden betaald; voetgangers en fietsers kunnen er kostenloos gebruik van maken. Omdat de tunnels in de autosnelwegen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen verboden zijn, moeten autos met deze stoffen verplicht gebruik maken van de veerponten.

Vanaf 2021 wordt deze veerdienst aangeduid met het nummer F20.

Veerponten in de buurt:

Amsterdam Oeverlanden - Amsterdamse Bos
F2: Amsterdam CS - IJplein
F3: Amsterdam CS - Buiksloterweg
F6: Amsterdam Pontsteiger - Distelweg
Krommenie - Wormerveer
Amsterdam Amsteldijk - Ouderkerkerdijk
F4: Amsterdam CS - Ms.van Riemsdijkweg
F7: Amsterdam Pontsteiger - Ms.Van Riemsdijkweg
Zaandam - Zaanse Schans - Wormerveer
Zaandijk - Zaanse Schans Bonte Hen
Amsterdam Slotervaart-Siegerpark
Badhoevedorp - Sloten
Nieuwe Meer - Amsterdamse Bos
Amsterdam CS - Hembrug - Zaandam
Amsterdam - Velsen-Zuid
Zaandam Koog a/d Zaan - Zaanse Schans (Julianaveer)
Assendelft laarzenpad
 

 

Veerboten op deze relatie:

- NHK-100 (2021-....)
- Rijkspont 12 (1953-1966)
- Rijkspont 11 (1935-....)
- Rijkspont 10 (1935-....)
- Rijkspont 9 (1935-....)
- Rijkspont 8 (1935-2005)
- Rijkspont 7 (1935-....)
- Rijkspont 6 (1933-....)
- Rijkspont 5 (1933-2005)
- Rijkspont 4 (1933-....)
- Rijkspont 1 (....-....)

 

Veerboot: NHK-100


De nieuwe veerpont NHK-100 in Velsen tijdens proefvaarten. De pont was nog niet in gebruik voor openbaar verkeer.
Datum: 2021.05.23
Auteur: Jan Kooijmans

Type Electrische veerpont
Bouwjaar 2021
Datum begin inzet2021
Datum einde inzet
Lengte 41 m
Breedte 13,0 m
Scheepswerf Holland Shipyards
Capaciteit 20 auto's;   400 voetgangers

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 12


De veerpont op de dag van de ingebruikname
Datum: 1953.12.21
Auteur: Nationaal Archief

Type
Bouwjaar 1939
Datum begin inzet1953.12.21
Datum einde inzet1966
Lengte 65 m
Breedte 15 m
Motor 2 x MAN dieselmotor
Vermogen 2 x 335 pk
Scheepswerf
Capaciteit 0 fietsen;  
Opmerking Ex pont welke gebouwd is voor een spoorwegveer over de Donau. Als gevolg van de oorlog is deze pont nooit op de Donau gebruikt. In 1953 is de pont door Rijkswaterstaat aangekocht voor het Noordzeekanaal.
Inzet op relatie Hembrug-Zaandam, alleen voor auto's (dus geen fietsers).
Met de komst van de Coentunnel in 1966 was deze veerpont niet meer nodig. In 1967 is deze verkocht aan n.v.scheepvaart en dekschuiten verhuurbedrijf Walcheren in Amsterdam als dekschuit zonder motoren. Aldaar nooit ingezet, maar doorverkocht naar Italië. Onderweg brak brand uit, en is het schip gezonken.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 11


De Rijkspont 11 onderweg bij de Hem.
Auteur: Verzameling Dyon de Graaf

Type Vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935 ca.
Datum begin inzet1935 ca.
Datum einde inzet
Lengte 39,30 m
Breedte 13,90 m
Diepgang 3,37 m
Tonnage 160 ton
Scheepswerf Waarschijnlijk Ned.Dok Maatschappij NV, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Gegevens bij mij onbekend. Weet iemand iets van deze veerpont, meldt u dat dan aan mij? Was rond 1960 in dienst. Het is mogelijk, dat deze in 1966 (bij de ingebruikname van de Coentunnel) is afgevoerd, maar ook dat is bij mij onbekend.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 10


De Rijkspont 10 in de vaart bij de Hem
Auteur: Verzameling Dyon de Graaf

Type Vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935 ca.
Datum begin inzet1935 ca.
Datum einde inzet
Lengte 39,30 m
Breedte 13,90 m
Diepgang 3,37
Tonnage 160 ton
Scheepswerf Waarschijnlijk Ned.Dok Maatschappij NV, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Gegevens bij mij onbekend. Weet iemand iets van deze veerpont, meldt u dat dan aan mij?
Het is mogelijk dat dit de pont is, die eerder tussen Dordrecht en Zwijndrecht heeft gevaren (Veerdienst XI), welke in 1939 naar het Noordzeekanaal is gekomen. Verder onbekend.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 9


Datum: 2007.04.14
Auteur: Wim Kusee

Type vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet
Lengte 39.30 m
Breedte 13.90 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 160
Motor Stork Diesel DR 218
Vermogen 313 kW
Scheepswerf Klop, Sliedrecht
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 9 veranderd in Pont 9.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 8


Datum: 2007.04.14
Auteur: Wim Kusee

Type vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet2005
Lengte 39.30 m
Breedte 13.90 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 160
Motor Stork Diesel DR 218
Vermogen 313 kW
Scheepswerf Klop, Sliedrecht
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Inzet tot 2005 bij Hembrug. Daarna opgelegd in Velsen-Noord.
Daarna inzet bij Spaarndam en Velsen. Later ook weer bij deHem
Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 8 veranderd in Pont 8.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 7


Datum: 2008.04.26
Auteur: Henk Algra

Type vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1935
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet
Lengte 39.30 m
Breedte 13.90 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 160
Motor Stork Diesel DR 218
Vermogen 313 kW
Scheepswerf Klop, Sliedrecht
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Inzet bij Spaarndam.

Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 7 veranderd in Pont 7.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 6


Datum: 1992.03.16
Auteur: Wim Kusee

Type vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet
Lengte 36.64 m
Breedte 13.87 m
Diepgang 3.19 m
Tonnage 150
Motor Stork Diesel DR 218
Vermogen 313 kW
Scheepswerf Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Van begin tot 2005 inzet Spaarndam-Buitenhuizen en bij de Hembrug.
Vanaf 2005 inzet bij Velsen-Zuid - Velsen-Noord.
Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 6 veranderd in Pont 6.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 5


De veerpont ligt in de haven van Velsen Zuid.
Datum: 2004.02.21
Auteur: Wim Kusee

Type vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet2005
Lengte 37.30 m
Breedte 13.87 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 150
Motor Stork Diesel DR 218
Vermogen 313 kW
Scheepswerf Scheepswerf NDSM / Amsterdamse Scheepsbouw Mij
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Ingezet bij Velsen.
In 2005 opgelegd in de Rijkshaven in Velsen-Noord voor verkoop. Sinds mei 2007 ligt deze pont achter het Centraal Station in Amsterdam als drijvende fietsenstalling.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 4


Datum: 2009.05.08
Auteur: Wim Kusee

Type vrijvarende motorveerpont
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933
Datum einde inzet
Lengte 37.30 m
Breedte 13.84 m
Diepgang 3.37 m
Tonnage 150
Motor Stork Diesel DR 218
Vermogen 313 kW
Scheepswerf Scheepswerf NDSM / Amsterdamse Scheepsbouw Mij
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Inzet bij Velsen.
Na de overgang van Rijkswaterstaat naar Connexxion is de naam Rijkspont 4 veranderd in Pont 4.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Rijkspont 1


Auteur: Ansichtkaart

Type
Bouwjaar
Datum begin inzet
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Onzeker of de naam Rijkspont was of gewoon pont. Onbekend welke pont hier opd e foto staat, nummer 1, 2 of 3. Inzet bij Velsen.

[ Naar boven ]