Hieronder staan nieuwsberichten over veerponten in Nederland, die in de loop van de afgelopen tijd zijn gepubliceerd. Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.
Nieuws over Belgische veren vindt u bij de Vrienden van de Vlaamse Veren
Meldt u aan voor
nieuwsbulletin per e-mail
Wilt u regelmatig het (gratis) nieuwsbulletin ontvangen? Meldt u dan aan op
(aanmelden).
U krijgt dan ongeveer elke maand een mail met een link naar het laatste nieuws over veerponten.
Afmelden kan ook door het sturen van een mail naar
(afmelden).
Datum: 2025.12.17
(betreft veerpont: Eemshaven - Kristiansand (N))

De gemeente Arundal in Zuid Noorwegen laat weten dat de plannen voor een veerdienst Eemsshaven-Arundal voortgang boeken. In Eydehaven, een plaats net ten oosten van Arundal in de gelijknamige gemeente, is de infrastructuur al aardig op orde om een veerboot te ontvangen.
Het havenschap van de Eemshaven laat zich echter nog niet in deze positieve woorden uit. Er is nog een investering nodig van 76 miljoen. Volgens de Noorse gemeente wordt er nu gesproken om dit bedrag te vinden in het potje van Nij Begun, onder de paraplu van het NPG (Nationaal Programma Groningen), waarin geld zit dat is verstrekt als in het kader van het herstelprogramma voor Groningen voor de gaswinning.
De Njordic Ferry Lines, de maatschappij die de dienst zou willen gaan uitvoeren laat ook weten dat men nog in gesprek is. De plannen die er liggen gaan uit van een veerboot waarop meer plek is voor vrachtautos, waarmee de rendabiliteit van de dienst beter geregeld zou zijn dan bij de dienst in 2022 het geval was.
Naar verluidt wordt in februari 2026 een besluit genomen om het geld voor aanleg van een kade in de Eemshaven te verstrekken. Zowel het havenschap als de provincie geven op dit moment nog geen openheid over de stand van zaken. Foto: De veerboot Romantica, die van 2022 tot 2023 uit Eemshaven naar Kristiansand voer
Datum: 2025.12.16

Op de website Onze IJssel wordt een overzicht gegeven van een aantal (kleine) veerponten over de IJssel over het jaar 2025.
De eigenaar van het veer bij Rheden-Rhederlaag was tevreden, rond de 60.000 mensen maakten een overvaart. Ook het Dommerhotseveer was met 63.000 passagiers tevreden. Minder tevreden was men bij het Kozakkenveer. Als gevolg van de lage rivierwaterstand kon men vijf weken niet varen, waardoor dit jaar maar 21.500 mensen werden overgezet. Men is in gesprek met Rijkswaterstaat om een oplossing te vinden voor de aanmeerproblemen bij Fortmond. Het kleine veer (bij Hattem) was tevreden met de rond 70.000 passagiers. Het Zalkerveer vervoerde dit jaar wat minder passagiers, een gevolg van een omleiding in de fietsroutes die naar de pont leiden. Met 12.000 passagiers was dat wat minder dan in voorgaande jaren
Datum: 2025.12.12
(betreft veerpont: Nigtevecht - Nederhorst den Berg)

De gemeente Stichtse Vecht heeft in overleg met de gemeente Wijdemeren besloten de vaartijden van de veerpont Nigtevecht - Nederhorst den Berg met ingang van 2 januari 2026 aan te passen. De pont gaat dan op werkdagen varen in twee blokken, van 7:00 tot 8:30 uur, en een blok van 14:00 tot 17:30 uur. Tot eind dit jaar vaart de pont in drie blokken, waarbij tussen 13:30 en 15:30 uur geen pont vaart. Dat was voor veel scholieren een probleem. Omdat het totaal aantal vaaruren na wijziging gelijk blijft, is er geen sprake van extra kosten. Na een periode van twee maanden zal worden geëvalueerd of de wijziging aanslaat en de rest van het jaar (in het winterseizoen) deze vaartijden zo blijven. In de zomer heeft het pontje ruimere vaartijden en speelt het bovengenoemde probleem niet.
Datum: 2025.12.10
(betreft veerpont: Woudrichem - Loevestein)

De Hugo 2, de nieuwe veerpont voor de dienst van Woudrichem naar Loevestein, is begin december afgeleverd. Deze veerpont gaat het oude roeibootveer (met buitenboordmotor) vervangen. Het was vooral lastig voor eigenaren van (zware, electrische) fietsen om de fiets aan boord te krijgen. En voetgangers moesten een flinke stap omlaag maken om in de boot in te stappen. De verwachting is, dat nog in december de nieuwe veerpont officieel in gebruik zal worden genomen.
foto: de oude veerpont die zal verdwijnen
Datum: 2025.12.08
(betreft veerpont: Eck en Wiel - Amerongen)

Een vrachtschip is zondagavond 7 december 2025 tegen de kabel van de veerpont Amerongen - Eck en Wiel gevaren. De veerpont, die door de kabel over de Rijn wordt geleid, dreef daarna stuurloos rond. Met een hulpboot is de pont naar de wal gebracht. Er zijn geen gewonden gevallen, de enkele autos en passagiers die aan boord waren konden na enige tijd de pont verlaten.

Als gevolg van werkzaamheden is de brug over de Noord bij Alblasserdam enkele weekenden afgesloten. Tijdens deze werkzaamheden kunnen (brom)fietsers en voetgangers tussen Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Papendrecht gebruik maken van de bestaande Waterbus. Opstaphaltes bevinden zich aan de Jan Smitkade (Alblasserdam, halte Kade), het Noordeinde (Hendrik-Ido-Ambacht) en de Noordhoek (Papendrecht). Tijdens de afsluitingen krijgen gebruikers van de Waterbus minimaal 50% korting tussen deze drie haltes.
Het gaat om de weekenden 5-8 dec, 12-15 dec (reserve), 9-12 jan en 16-19 januari.
Datum: 2025.11.15
(betreft veerpont: F22: Velsen Noord - Velsen Zuid)

Het zat er al lang aan te komen, maar in de tweede week van oktober 2025 werd de knoop doorgehakt. Bij de veerpont in Velsen over het Noordzeekanaal is één veerpont beschikbaar. Dat blijkt in de praktijk te weinig. Vooral in de spitsuren en in de tijden dat scholen in- of uitgaan is het erg druk bij de pont. Die ene pont vaart maar om de 20 minuten.
Vroeger, toen er nog dieselponten voeren, voeren er twee ponten, zodat er om de 10 minuten een verbinding was. Na aanschaf van de vijf elektrische veerponten voor de drie veren over het Noordzeekanaal (hembrug, spaarndam, velsen) was er voor Velsen maar één pont beschikbaar.
Er is lang over gepraat. Diverse instanties waren erbij betrokken. De provincie Noord-Holland, het GVB (gemeente vervoer Amsterdam), de gemeente Velsen, de scheepswerf. Uiteindelijk is men het eens kunnen worden, de pont is nu besteld. Naar verwachting zal deze in de loop van 2027 in de vaart komen. De nieuwe pont wordt, net als de andere vijf, gebouwd bij Holland Shipyard in Hardinxveld.

De IJssel vormt voor een groot deel de grens tussen de provincie Overijssel en Gelderland. Maar niet helemaal. Nabij Olst en nabij Wijhe liggen twee stukjes grondgebied van deze gemeente (provincie Overijssel) aan de westkant van de rivier. Inwoners van de dorpen op dat gebied mochten vroeger gratis met de pont naar het dorp Olst of Wijhe. Sinds enkele tientallen jaren geldt die regeling niet meer.
Enkele partijen in de gemeenteraad hebben nu een motie ingediend waarin zij vroegen om deze regeling weer in te voeren. Men geeft daarbij aan dat iedere inwoner van de gemeente gelijke voorwaarden zou moeten hebben om aan gemeentelijke voorzieningen te kunnen deelnemen. De grote dorpen met centrumvoorziening liggen immers aan de oostkant van de rivier. Het gaat om inwoners van de dorpen Welsum en Marle. In de motie wordt gevraagd te onderzoeken wat de kosten en mogelijkheden zijn om voor inwoners van deze dorpen een gratis overtocht te kunnen aanbieden.
Datum: 2025.11.08

De 10 fiets-voetveren over Rijn, Waal, Maas en Linge die door Uiterwaarde worden geëxploteerd hebben in 2025 wat minder passagiers overgezet dan in voorgaand jaar. Het totale aantal van de 10 pontjes is teruggelopen van 120.000 naar 114.000. Een goede reden ervoor kan Uiterwaarde niet geven. Het weer was niet abnormaal slecht, de rivierstand was normaal (geen te hoge of te lage waterstand). Vooral bij de drie pontjes over de Waal zijn de reizigersaantallen teruggelopen.
Voor het pontje bij Varik zou er een verband kunnen zijn met de dijkverzwaring, waardoor fietstochten wat moeizamer zijn te plannen. Maar voor de andere pontjes geen aanwijsbare reden.
Andere pontjes doen het juist weer goed. Het pontje bij de Gouden Ham heeft wat meer passagiers, en vooral de Liniepont bij Everdingen gaat goed; een stijging van 5800 naar 7400 passagiers in het afgelopen jaar.
Datum: 2025.11.08
Een motie van de VVD in de Limburgse Staten haalde geen meerderheid. De motie vroeg om te onderzoeken of een watertaxi in en rond Maastricht mogelijk zou zijn. Ideeën zijn er al een tijdje, de watertaxi (net zoiets al nu al in Rotterdam vaart) zou kunnen varen tussen Oost-Maarland (ten zuiden van Maastricht), Servaasbrug en Limmel (ten noorden van Maastricht) met 9 haltes. Een onderzoek naar de mogelijkheden van een watertaxi zal dus niet worden uitgevoerd.
Datum: 2025.11.08
(betreft veerpont: Nigtevecht - Nederhorst den Berg)

Tussen Nigtevecht en Nederhorst den Berg vaart een pontje voor voetgangers en fietsers. Het pontje wordt veel gebruikt door scholieren die op de fiets naar school gaan. Omrijden zou meer dan een half uur extra fietsen betekenen, en in een dergelijke situatie zouden ouders al snel geneigd zijn kinderen met de auto naar school te brengen, een ongewenste situatie.
Het pontje vaart in de zomermaanden de hele dag, maar van oktober tot april alleen in de morgenuren, van 12 uur tot 13:30 uur, en daarna pas weer vanaf half vier. Juist het ontbreken van de tijden vanaf ongeveer twee uur in de middag geeft problemen. De scholen zijn tegenwoordig eerder uit dan vroeger het geval was; de ponttijden zijn nog op de oude schooltijden gebaseerd.
Diverse ouders en andere gebruikers van de pont hebben gevraagd om een wijziging van de vaartijden. Meer uren varen zou betekenen dat er hogere kosten mee gemoeid zijn. De schipper van de pont heeft nu aangegeven dat het ook mogelijk zou zijn tegen gelijke kosten andere vaartijden in te stellen. In de anderhalf uur rond het middaguur zijn er zo weinig passagiers, dat dat zou kunnen vervallen. Die werkuren vastplakken aan de middagshift zou al een hele verbetering kunnen betekenen. De beide gemeentes waarin de pont is gelegen gaan zich nu beraden over de vaartijden van de veerpont in de wintermaanden.
Datum: 2025.10.27
(betreft veerpont: Vlissingen - Breskens)

De Fietsersbond afdeling Zeeland heeft de afgelopen maanden een petitie gecoördineerd waarin wordt gevraagd om een gratis oversteek van het fiets/voetveer Vlissingen-Breskens. Eind oktober 2025 werd die petitie aangeboden aan de commissaris van de koning in Zeeland als voorzitter van de provincie Zeeland.
Dit jaar werd de tol in de Westerscheldetunnel, waardoor automobilisten van Zuid-Beveland naar Zeeuws-Vlaanderen kunnen rijden, afgeschaft. De Fietsersbond vindt het oneerlijk dat automobilisten gratis de Westerschelde kunnen oversteken, maar fietsers en voetgangers moeten betalen voor de Westerscheldeferry.
Datum: 2025.10.23
(betreft veerpont: Vlaardingen Vlietzicht - Maasland Duifpolder)

Het pontje over de Vlaardinger Vaart bij de Duifpolder was het afgelopen jaar regelmatig defect. De exploitant gaat nu aan het pontje groot onderhoud uitvoeren. Vanaf 22 oktober 2025 is het pontje uit de vaart. Hoe lang het onderhoud gaat duren is op dit moment nog niet bekend.
Datum: 2025.10.21
(betreft veerpont: Gorinchem - Woudrichem)

In verband met werkzaamheden wordt de A27 voor langere tijd afgesloten. Bij eerdere werkzaamheden aan rijkswegen zette Rijkswaterstaat een veerpont in. Dat gebeurde bij werken aan de Heinenoordtunnel (A29) en bij werk aan de N3 tussen Papendrecht en Dordrecht. Maar Rijkswaterstaat vindt de kosten voor een veerpont te hoog en heeft laten weten in de toekomst geen veerdienst meer te zullen instellen. De wethouders van Gorinchem en Altena zijn teleurgesteld over dit besluit. Het zou bij deze verbinding niet gaan om een extra pont, maar om extra vaar-uren voor de bestaande veerdiensten van Riveer.

In 2027 staat de vervanging van de pont tussen Landsmeer en t Schouw gepland. Deze pont vaart over het Noordhollands kanaal. De huidige veerpont dateert uit 1980 en vertoont regelmatig storingen. Hij is aan het eind van zijn levensduur en daarom wordt hij vervangen. Met dit project komt er een moderne, duurzame en efficiëntere verbinding voor bewoners, fietsers en automobilisten, aldus de provincie Noord-Holland.
Datum: 2025.10.16
(betreft veerpont: Maassluis - Rozenburg)

De provincie Zuid-Holland laat weten, dat zij gekozen heeft voor nieuwbouw van een (kleine) elektrische veerpont tussen Maassluis en Rozenburg. Op die pont kunnen dan maximaal 10 personenautos, 50 fietsers en maximaal 20 voetgangers meevaren.
Nadat Blue Amigo de veerdienst staakte is de dienst op tijdelijke basis voortgezet door een andere exploitant, maar voor de lange termijn kan dat niet met de huidige veerboot. Die is inmiddels 60 jaar oud.
Het was een tijd lang onduidelijk of er nog wel een veerdienst zou blijven bestaan. Na de opening van de Blankenbergtunnel is het overzetten van autos sterk verminderd, tot wel 85% van het vervoer is weggebleven. Maar landbouwvoertuigen, fietsers en voetgangers kunnen niet door de nieuwe tunnel. Deze week heeft de provincie dus besloten dat er een nieuwe veerboot zal worden besteld. Naar verwachting kan deze in 2029 gaan varen. Er wordt 6 miljoen euro voor uitgetrokken. Daarnaast neemt de provincie ook de veerstoepen over, die nu nog van Rijkswaterstaat zijn. Daarvoor is 5 miljoen euro beschikbaar.
Datum: 2025.10.16
(betreft veerpont: Nieuwe Meer - Amsterdamse Bos)

Sinds 2011 vaart er in de zomermaanden tussen de Nieuwe Meer en het Amsterdamse Bos een kleine veerpont voor voetgangers en fietsers. De exploitatie hiervan gebeurt door vrijwilligers, wonend in de Nieuwe Meer.
De verhouding tussen gemeente en de vrijwilligers blijkt niet zo goed te zijn. De gemeente heeft nu laten weten dat de keet (caravan) waarin de vrijwilligers kunnen verblijven, weg moet. Deze staat namelijk op openbaar terrein en dat mag niet van de gemeente.
Bij de gemeente is (weliswaar voor een andere lokatie) een handhavingsverzoek binnengekomen om op te treden tegen illegaal gebruik van gronden. Daarna heeft de gemeente al dergelijke situaties opgezocht, aan de eigenaar van de grond is nu een last onder dwangsom opgelegd. De vrijwilligers van het pontje hoorden daar pas vrij laat van, en laten weten dat de animo om volgend jaar nog verder te gaan met de pont nu wel erg klein is.
De gemeente heeft laten weten dat ze graag ziet dat de pont wordt voortgezet; zij zal in gesprek gaan met de vrijwilligers van de veerpont.
Datum: 2025.10.11
(betreft veerpont: F4: Amsterdam CS - Ms.van Riemsdijkweg)

Aan de kade bij de NDSM-werf moet groot onderhoud worden gepleegd. Dat heeft tot gevolg, dat van de twee aanlegplekken voor de veerponten er vier maanden lang maar één kan worden gebruikt. Vanaf deze lokatie varen veerponten naar het Centraal Station (lijn F4) en naar de Pontsteiger (lijn F7). Beide ponten gelijktijdig aanleggen, zoals nu gebeurt, is dan niet mogelijk. De gemeente verwacht dat er minder veerponten zullen kunnen varen. Vanuit politieke partijen is de zorg uitgesproken dat deze situatie tot chaos zal gaan leiden wegens te grote drukte bij de veerponten.

In de nacht van 14 op 15 februari reed een auto tegen de veerpont die vaart tussen Aalst en Veen. Na een korte onderbreking waarbij een noodreparatie werd uitgevoerd kon de veerpont al snel weer varen. Maar de schade moet nog worden hersteld. Daartoe is de veerpont van 13 t/m 24 oktober buiten dienst. Riveer, de exploitant, heeft gekozen voor deze periode omdat daarin de herfstvakantie valt. Scholieren, die veel gebruik maken van de pont, worden daarmee zo weinig mogelijk gedupeerd.
Datum: 2025.10.11
Aan de westkant van Drachten komt er vanaf 1 mei 2026 waarschijnlijk een nieuwe veerpont. Deze zal gaan varne vanaf het dorp Drachten naar de Eibertsgeasten en naar het Gaastereiland met haltes in Drachten, De Wilgen, Opeinde en Eibertsgeasten. De gemeente is al een tijd bezig met de plannen daartoe, in 2020 werd er al melding gemaakt van deze veerpont.
Maar nu lijkt het er toch van te komen. Een boot is inmiddels aanwezig. Het is een veerpont die eerder heeft gevaren op het Lauwersmeer vanaf het Landal park Suyderoog. Ook zijn er inmiddels (bijna) voldoende vrijwilligers om de pont te besturen. De gemeente houdt nog een slag om de arm. De vergunningverlening ligt nu in de inspraak, als er bezwaren worden ingediend zou het begin van de exploitatie wellicht in gedrang komen.
Weet u van nieuws over veerponten, waarvan u denkt dat het goed is om dat op deze website op te nemen? Ik waardeer het als u dat dan aan mij doorgeeft. Dat kan door het sturen van een mailtje naar het mail-adres