Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]


Nieuws van veerponten in Nederland

Hieronder staan nieuwsberichten over veerponten in Nederland, die in de loop van de afgelopen tijd zijn gepubliceerd. Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.

Nieuws over Belgische veren vindt u bij de Vrienden van de Vlaamse Veren

Abonnement op nieuwsbulletin

Meldt u aan voor
nieuwsbulletin per e-mail

Wilt u regelmatig het (gratis) nieuwsbulletin ontvangen? Meldt u dan aan op (aanmelden). U krijgt dan ongeveer elke maand een mail met een link naar het laatste nieuws over veerponten.
Afmelden kan ook door het sturen van een mail naar (afmelden).

 

Datum: 2025.08.27

Kozakkenveer heeft last van lage waterstand rivier

(betreft veerpont: Fortmond - Veessen (Kozakkenveer))

Het Kozakkenveer, varend tussen Veessen en Fortmond over de IJssel (grens Gelderland-Overijssel) heeft regelmatig last van een te lage waterstand in de rivier. Dit jaar 2025 waren er al drie periodes van soms enkele weken waarin niet gevaren kon worden. Daarmee loopt het veer inkomsten mis, want niet varen betekent geen passagiers en dus geen inkomsten. Op jaarbasis kan dat zomaar € 10.000 schelen. De gemeente Olst-Wijhe en wellicht ook de gemeente aan de Gelderse kant, zouden wellicht het veer kunnen ondersteunen met een financiële bijdrage. De oorzaak lijkt te liggen in het project ruimte voor de rivier, waarbij op diverse plekken meer rivierwater geborgen kan worden, maar waarbij de waterstand met name aan de kant van Fortmond (binnenbocht van de rivier) te laag wordt om nog te kunnen overvaren.

 

Datum: 2025.08.16

Trekpontje Heemstede weer in dienst

(betreft veerpont: Heemstede Cruquiushaven)

In het park Meermond ten zuiden van Heemstede (vlakbij de Cruquius) lag er sinds 2010 een zelfbedienings kettingveerpont. Al vanaf het begin waren er problemen. Het pontje liep vast in de bagger en slib dat zich ophoopte in het water. In 2014 gebeurde het zelfs, dat een moeder met kinderen door hulpdiensten moest worden bevrijd. In 2016 besloot de gemeente het pontje weg te halen.

Naar nu bekend werd bleek de gemeente het pontje toch weer in dienst gesteld te hebben. Eind maart is er een nieuw pontje neergelegd, nu van een veel lichtere constructie. Daarmee hoopt men te bereiken dat het pontje niet meer vastloopt in de modder.

foto: het oude pontje zoals dat er in 2010 bij lag

 

Datum: 2025.07.29

Provincie wil nieuwe pont bij Schouw

(betreft veerpont: Landsmeer - Schouw)

Bij t Schouw, ten noorden van Amsterdam vaart er een veerpont over het Noord Hollands Kanaal. Die pont is inmiddels 45 jaar oud en vertoont steeds meer mankementen. Regelmatig moeten we in het nieuws lezen dat de pont voor enkele uren of soms enkele dagen uit de vaart is wegens een storing of extra onderhoud.

De pont is eigendom van de provincie Noord-Holland. Zij zet nu in om in de loop van 2027 een nieuwe veerpont op deze lokatie te kunnen inzetten. Een eerste studie naar de mogelijkheden is nu begonnen.

 

Datum: 2025.07.25

Robot op veerpont

(betreft veerpont: Gorinchem - Werkendam - Hardinxveld)

Bij de veerponten van Gorinchem is er een nieuwe werknemer. Niet een mens, maar een humanoïde robot. Dat is een robot in de vorm van een mens met armen en benen. Het betreft een proef van een IT-bedrijf om te onderzoeken of een robot toegevoegde waarde kan hebben. Het project van twee jaar is bedoeld om ervaring op te doen en om te onderzoeken of een robot zich onder uitdagende omstandigheden (zoals op een veerpont) ook op de been kan houden.

De robot (die de naam Kai heeft gekregen) zou kunnen worden ingezet voor routinetaken zoals het verwelkomen van passagiers en het geven van reisinformatie. Niet om andere personeelsleden te vervangen, maar als extraatje.

 

Datum: 2025.07.23

Pontje Arnhem lang buiten dienst

(betreft veerpont: Arnhem Rijnkade - Stadsblokkenwerf)

Het pontje ASM1, dat vaart over de Rijn vanaf de Rijnkade naar de Stadsblokkenwerf in Arnhem, heeft motorpech. De schade is best groot, en dat betekent dat het pontje voorlopig uit dienst gehaald moest worden. Het pontje vaart normaal van woensdag t/m zondag tussen 12 en 18 uur. Zeker tot half augustus zal de pont niet kunnen varen.

De ASM1 (de naam is de afkorting van Arnhemse Scheepswerf Maatschappij) is in 2015 naar Arnhem gekomen; daarvoor werd het ingezet vanaf IJmuiden als werkvlet voor diensten met personeel naar werkeilanden op de Noordzee.

Aanvullin 3-8-2025: Al op 1 augustus werd bekend, dat er een dure reparatie is uitgevoerd, en dat het pontje gelukkig weer in de vaart kon komen. Naast de reparatie van de pont (enkele duizenden euros) was er ook € 1200 inkomstenderving doordat het pontje niet kon varen.

 

Datum: 2025.07.23

Fietsersbond vraagt gratis boot Vlissingen-Breskens

(betreft veerpont: Vlissingen - Breskens)

De Fietsersbond in Vlissingen heeft gevraagd aan de provincie Zeeland (exploitant van de veerpont Vlissingen-Breskens) om deze veerpont gratis te maken. De bond verwijst naar de recentelijk gratis gemaakte autotunnel waarmee automobilisten nu zonder te betalen van Zeeuws-Vlaanderen naar Zuid-Beveland kunnen gaan. Fietsers en voetgangers mogen niet van deze tunnel gebruik maken, zij moeten voor de overtocht met de pont € 4,60 (voetganger) of € 5,90 (fietser) betalen.

De provincie Zeeland liet weten geen mogelijkheden te zien om de overtocht gratis te maken.

 

Datum: 2025.07.22

Pontje Dalfsen had kleine storing

(betreft veerpont: Dalfsen - Hessum)

Het pontje van Dalfsen naar Hessum had zondag 20 juli 2025 een kleine storing. Midden op de Vecht bleek het pontje te stoppen. Personeel van de exploitant moest langskomen om de storing op te heffen.

Uiteindelijk bleek het allemaal mee te vallen. Het pontje is een automatisch varend zelfbedieningspontje. Met een druk op de knop gaat de motor draaien en gaat het kabelpontje naar de andere oever. Een passagier had onderweg tegen de klep aan geleund, waardoor de beveiliging ervoor zorgde dat het pontje werd uitgeschakeld.

 

Datum: 2025.07.19

Waterbus: twee lijnen gaan vervallen

(betreft veerpont: Lijn 23: Dordrecht - Sliedrecht)

Het ziet er naar uit, dat twee lijnen van de waterbus (omgeving Rotterdam en Dordrecht) gaan verdwijnen. Het gaat dan om lijn 21 en 23, van Rotterdam naar Kinderdijk en van Dordrecht naar Sliedrecht. Deze lijnen zijn zwaar verlieslijdend. De exploitant en opdrachtgever provincie Zuid-Holland hebben aangegeven dat deze lijnen eind dit jaar waarschijnlijk gaan vervallen.

De andere twee lijnen (Rotterdam-Dordrecht, Papendrecht-Dordrecht-Zwijndrecht-Dordrecht) trekken meer passagiers, volgens plan zullen deze twee lijnen blijven.

 

Datum: 2025.07.19

Veerpont vast op zandbank

(betreft veerpont: Grevenbicht - Rotem (B))

Het fiets-voetveer van Grevenbicht naar Rotem (België) over de Maas kreeg vrijdag 18 juli problemen met de voortstuwing. De pont was daarmee stuurloos, en strandde op een zandbank nabij de oever. Eén passagier ging wadend door het water naar de kant, de andere twee passagiers en de schipper werden door de brandweer van de pont afgehaald.

 

Datum: 2025.07.09

Velsen krijgt tweede veerpont

(betreft veerpont: F22: Velsen Noord - Velsen Zuid)

De gemeente Velsen heeft besloten dat er bij de veerdienst tussen Velsen-Zuid en Velsen-Noord een tweede veerpont gaat komen. Er wordt al lang over gesproken. Tot 2022 waren er altijd twee veerponten, die in de spits om de tien minuten een overtocht mogelijk maakten. Sinds de nieuwe, elektrische veerponten in de vaart zijn is er maar één veerpont beschikbaar, die vaart om de twintig minuten en is in de spitsuren (veel scholieren) zo druk, dat soms mensen moeten achterblijven en opnieuw 20 minuten moeten wachten.

De dienst wordt uitgevoerd door het GVB, dat eigendom is van de gemeente Amsterdam. In de serie van elektrische veerponten zal die gemeente nu een extra pont bestellen bij de Hollaand Shipyard Group. De betaling gebeurt o.a. door de gemeente Velsen, maar ook andere gemeenten, de provincie Noord-Holland en het rijk dragen een deel bij.

De nieuwe pont zal pas in 2027 geleverd worden. Maar al vanaf begin 2026 zal er toch een tweede veerpont in de vaart komen. Dat is dan de reservepont die het GVB nu heeft. De inzet zal daarbij beperkt zijn. Alleen in de morgenuren, en zo nu en dan is er een periode van enkele weken onderhoud nodig waarbij de tweede veerpont niet kan varen. Maar al met al is het toch al een flinke verbetering die in januari 2026 zal ingaan.

 

Datum: 2025.07.09

Pontje Grevenbicht-Rotem vaart weer hele week

(betreft veerpont: Grevenbicht - Rotem (B))

Het pontje voor fietsers en voetgangers van Grevenbicht naar Rotem (BelgiË) over de Maas zal vanaf 11 juli weer dagelijks gaan varen. Dit voorjaar waren er problemen met gindbanken in de rivier, die moesten worden weggebaggerd. Om die reden kon het pontje in het voorjaar alleen in de weekenden varen; door de week werd er met een kraan het grind weggebaggerd. Die werkzaamheden zijn nu voltooid.

 

Datum: 2025.07.09

Taakstraf geëist tegen schippers na ongeluk in 2022

(betreft veerpont: Harlingen - Vlieland / Terschelling (sneldienst))

Op 21 oktober 2022 gebeurde er een ernstig ongeluk op de Waddenzee. Een watertaxi welke van Harlingen naar Terschelling voer botste in een smalle vaargeul op volle snelheid tegen de Tiger, die in een sneldienst van rederij Doeksen naar Harlingen onderweg was. De watertaxi zonk, daarbij kwamen de inzittenden in het water terecht; vier mensen kwamen om het leven.

Begin juli 2025 kwam deze zaak voor de rechter, en justitie eist nu een taakstraf tegen beide schippers. Beide boten voeren te hard; de watertaxi voer 30 km/h, de Tiger voer 55 km/h. Ter plekke was op dat moment slechts 20 km/h toegestaan. Via de marifoon hadden beide schippers contact met elkaar, maar na een misverstand maakte de watertaxi een draai naar rechts, waarna een ongeluk onvermijdelijk was. De schipper van de watertaxi gaf bij de rechter aan te lijden aan geheugenverlies en zich niet meer te herinneren wat er precies die dag was gebeurd.

 

Datum: 2025.07.08

Zorgen over drukte bij Hempont

(betreft veerpont: F20: Amsterdam Hempontplein - Zaandam)

Van 12 juli t/m 15 september 2025 wordt één van de buizen van de Coentunnel afgesloten. De verwachting is, dat er daardoor veel files op de snelweg zullen staan, en dat veel automobilisten zullen omrijden via de Hempont tussen Zaandam en het Hempontplein. Het GVB zet in deze periode een tweede veerpont in om de drukte te kunnen verwerken.

In het verleden zijn er bij grote drukte problemen geweest bij de pont. Het is mogelijk om de hekken op het rijdek in de breedte van de pont te verschuiven. Bij veel fietsers een ruime rijbaan voor fietsers (en dus minder capaciteit voor autos), bij minder fietsers schuift het hek op en is er een extra rijstrook voor autos. Nu kwam het in het verleden voor dat het pontpersoneel werd bedreigd door automobilisten die vonden dat de rijbaan voor autos moest worden verbreed. Het personeel gaf toe, met als gevolg dat er fietsers moesten achterblijven omdat er te weinig ruimte op de pont was voor hen.

De Fietersbond en een politieke partij hebben in de vergadering van de vervoerregio Amsterdam dit aangekaart. Het GVB vindt dat fietsers echt voorgaan en de fietsstrook dus breed moet zijn. En nu maar hopen dat het personeel dat ook vindt en dat er daarbij geen bedreigingen meer zullen voorkomen.

 

Datum: 2025.07.08

Provincie zoekt mogelijkheden veepront Maassluis-Rozenburg

(betreft veerpont: Maassluis - Rozenburg)

De provincie Zuid-Holland (eigenaar veerpont Maassluis-Rozenburg) beraadt zich over de vraag wat er met de veerpont tussen deze twee plaatsen moet gebeuren. Nu de Blankenbergtunnel is geopend, blijkt dat er 90% minder aanbod is van autos. Een grote autoveerpont, zoals er nu vaart, is eigenlijk overbodig.

De huidige veerpont dateert uit 1965 en moet binnenkort worden vervangen. De provincie ziet daarbij drie alternatieven:

De provincie neigt naar de middelste oplossing. Want een pont alleen voor fietsers zou betekenen dat kleine autos, landbouwvoertuigen en 45-km/h-autos niet naar de overkant zouden kunnen. Een grote autoveerpont lijkt niet nodig te zijn.

Wat er ook gekozen wordt, de provincie gaat uit van een volledig elektrische veerpont. En onafhankelijk van de keuze, er zullen waarschijnlijk een aantal miljoenen euros nodig zijn om de pont te kunnen betalen.

 

Datum: 2025.07.04

Veerpont Kobus heeft miljoen passagiers overgezet

(betreft veerpont: Blitterswijck - Wellerlooi)

Veerboot Kobus, welke in de zomermaanden vaart tussen Blitterswijk en Wellerlooi, heeft eind juni mogen vieren, dat er sinds de (her)oprichting een miljoen passagiers zijn overgezet. Het veer ligt op de plaats waar vroeger een roeibootveer voer. De laatste veerman was Kobus Visser.

In 2002 is er door vrijwilligers opnieuw een veerdienst opgestart, waarmee (alleen in de zomermaanden) voetgangers en wielrijders worden overzet. Door de twee burgemeester van de beide oevergemeenten mocht de miljoenste passagier worden gefeliciteerd.

 

Datum: 2025.07.04

Jetskiër vaart tegen kabel veerpont, overleden

(betreft veerpont: Nessersluis - Nes a/d Amstel)

Een droevig bericht uit Nessersluis. Een man uit Amstelveen voer op een jetski daar over de Amstel. Er ligt bij Nessersluis een kabelveerpont, waarvan de kabels bij een overtocht boven water hangen. Ondanks dat er goede borden staan om scheepvaart te waarschuwen voor de kabel, voer de man op zijn jetski tegen de kabel. Omstanders verleenden direct hulp, maar zwaar gewond werd de man naar het ziekenhuis gebracht, waar hij later overleed.

 

Datum: 2025.07.04

Waterbus krijgt subsidie, zorgen over toekomst blijven

(betreft veerpont: Lijn 20: Rotterdam - Dordrecht)

De Waterbus in de regio Dordrecht/Rotterdam verkeert in zwaar weer. De kosten zijn (te) hoog, er varen te weinig mensen mee om de dienst rendabel te laten zijn. De gemeenten in deze regio willen de waterbus echter niet kwijt.

De provincie Zuid-Holland maakte begin juli 2025 bekend, dat er 3,1 miljoen subsidie wordt verstrekt om de dienst tot 1 oktober van dit jaar in de vaart te houden. Hoe het daarna zal gaan is echter nog niet bekend, de zorgen over de financiële toekomst blijven dus nog voortbestaan.

 

Datum: 2025.07.04

Storing brug naar veerboot Den Helder

(betreft veerpont: Den Helder - Texel)

Als gevolg van een storing aan de brug waarover het verkeer van de wal de veerboot oprijdt, heeft de veerpont van Den Helder naar Texel dinsdag 1 juli enige uren stilgelegen. De veerboot is (met uitzondering van een eenmaal daags varend fietsveer) de enige verbinding met het eiland Texel, zodat de problemen al snel groot werden. Na twee uur kon de veerboot toch varen, maar de brug moest met de hand worden bediend, waardoor de capaciteit van de verbinding nog erg beperkt was.

In Den Helder is er geen reservebrug aanwezig. Door Teso wordt al langere tijd gevraagd om een reservebrug. In Texel is er, naast de normaal gebruikte brug, nog een noodbrug aanwezig, die in normale tijden alleen wordt gebruikt voor bevoorrading; die zou bij een storing ook voor de reguliere dienst gebruikt kunnen worden, zodat storingen aldaar minder impact zouden hebben.

 

Datum: 2025.06.30

Divese veerponten enkele dagen uit de vaart wegens hit

(betreft veerpont: Renkum - Heteren)

Diverse (kleine) veerponten in Nederland zijn wegens de hitte voor enkele dagen uit de vaart gehaald.

Alle 10 veerpontjes van Uiterwaarde (fiets-voetveren) varen dinsdag 1 en woensdag 2 juli niet. Ook de twee fietspontjes over de Amstel varen gedurende enkele dagen niet, net als de vier veerpontjes in Limburg over de Maas.

De exploitant geeft aan dat het niet verantwoord is om te varen, dat vanwege de grote hitte. Op het open water is er te weinig schaduw voor medewerkers en passagiers. De temperatuur in de (glazen/metalen) stuurhut van de pontjes zou te ver oplopen om de vrijwillige schippers nog te laten varen. De verwachting is, dat de pontjes donderdag 3 juli weer zullen varen.

 

Datum: 2025.06.27

Nieuwe exploitant Yerseke - eiland Tholen

(betreft veerpont: Yerseke - eiland Tholen)

De verbinding van Yerseke naar het eiland Tholen krijgt dit jaar (2025) een nieuwe exploitant. De verbinding Yerseke - Gorishoek is gedurende een aantal jaren uitgevoerd door rederij Frisia. Maar deze rederij heeft laten weten dit jaar de verbinding niet meer te willen onderhouden.

Met de boot De Zwerver 3 wordt in het hoogseizoen de verbinding voortgezet door sportvisbedrijf Zwerver. Zij varen echter niet van/naar Gorishoek, maar naar de Bergsche Diepsluis bij de Oesterdam, ongeveer 10 km meer naar het oosten. De vertrekplaats op Zuid-Beveland is in Yerseke gebleven, maar nu in de Beatrixhaven.

De pont vaart alleen op donderdag en vrijdag, en dan 2 keer per dag. Om 10 en 16 uur vanaf de Bergsche Diepsluis, en ruim anderhalf uur later van af Yerseke.

Nieuws doorgeven

Weet u van nieuws over veerponten, waarvan u denkt dat het goed is om dat op deze website op te nemen? Ik waardeer het als u dat dan aan mij doorgeeft. Dat kan door het sturen van een mailtje naar het mail-adres

geulle
Een voorbeeld van een klein pontje.
Het pontje van Geulle naar Uikhoven (Limburg).
Foto: Wim Kusee, 14 juni 2015