Hieronder staan nieuwsberichten die in na 1 november 2025 zijn gepubliceerd.
Klik op een regel en lees het uitgebreidere nieuwsbericht.
Lees meer (en ouder) nieuws op Nieuws van veerponten in Nederland

2025.11.26
Als gevolg van werkzaamheden is de brug over de Noord bij Alblasserdam enkele weekenden afgesloten. Tijdens deze werkzaamheden kunnen (brom)fietsers en voetgangers tussen Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht en Papendrecht gebruik maken van de bestaande Waterbus. Opstaphaltes bevinden zich aan de Jan Smitkade (Alblasserdam, halte Kade), het Noordeinde (Hendrik-Ido-Ambacht) en de Noordhoek (Papendrecht). Tijdens de afsluitingen krijgen gebruikers van de Waterbus minimaal 50% korting tussen deze drie haltes.
Het gaat om de weekenden 5-8 dec, 12-15 dec (reserve), 9-12 jan en 16-19 januari.

2025.11.15
Het zat er al lang aan te komen, maar in de tweede week van oktober 2025 werd de knoop doorgehakt. Bij de veerpont in Velsen over het Noordzeekanaal is één veerpont beschikbaar. Dat blijkt in de praktijk te weinig. Vooral in de spitsuren en in de tijden dat scholen in- of uitgaan is het erg druk bij de pont. Die ene pont vaart maar om de 20 minuten.
Vroeger, toen er nog dieselponten voeren, voeren er twee ponten, zodat er om de 10 minuten een verbinding was. Na aanschaf van de vijf elektrische veerponten voor de drie veren over het Noordzeekanaal (hembrug, spaarndam, velsen) was er voor Velsen maar één pont beschikbaar.
Er is lang over gepraat. Diverse instanties waren erbij betrokken. De provincie Noord-Holland, het GVB (gemeente vervoer Amsterdam), de gemeente Velsen, de scheepswerf. Uiteindelijk is men het eens kunnen worden, de pont is nu besteld. Naar verwachting zal deze in de loop van 2027 in de vaart komen. De nieuwe pont wordt, net als de andere vijf, gebouwd bij Holland Shipyard in Hardinxveld.

2025.11.15
De IJssel vormt voor een groot deel de grens tussen de provincie Overijssel en Gelderland. Maar niet helemaal. Nabij Olst en nabij Wijhe liggen twee stukjes grondgebied van deze gemeente (provincie Overijssel) aan de westkant van de rivier. Inwoners van de dorpen op dat gebied mochten vroeger gratis met de pont naar het dorp Olst of Wijhe. Sinds enkele tientallen jaren geldt die regeling niet meer.
Enkele partijen in de gemeenteraad hebben nu een motie ingediend waarin zij vroegen om deze regeling weer in te voeren. Men geeft daarbij aan dat iedere inwoner van de gemeente gelijke voorwaarden zou moeten hebben om aan gemeentelijke voorzieningen te kunnen deelnemen. De grote dorpen met centrumvoorziening liggen immers aan de oostkant van de rivier. Het gaat om inwoners van de dorpen Welsum en Marle. In de motie wordt gevraagd te onderzoeken wat de kosten en mogelijkheden zijn om voor inwoners van deze dorpen een gratis overtocht te kunnen aanbieden.

2025.11.08
De 10 fiets-voetveren over Rijn, Waal, Maas en Linge die door Uiterwaarde worden geëxploteerd hebben in 2025 wat minder passagiers overgezet dan in voorgaand jaar. Het totale aantal van de 10 pontjes is teruggelopen van 120.000 naar 114.000. Een goede reden ervoor kan Uiterwaarde niet geven. Het weer was niet abnormaal slecht, de rivierstand was normaal (geen te hoge of te lage waterstand). Vooral bij de drie pontjes over de Waal zijn de reizigersaantallen teruggelopen.
Voor het pontje bij Varik zou er een verband kunnen zijn met de dijkverzwaring, waardoor fietstochten wat moeizamer zijn te plannen. Maar voor de andere pontjes geen aanwijsbare reden.
Andere pontjes doen het juist weer goed. Het pontje bij de Gouden Ham heeft wat meer passagiers, en vooral de Liniepont bij Everdingen gaat goed; een stijging van 5800 naar 7400 passagiers in het afgelopen jaar.
2025.11.08
Een motie van de VVD in de Limburgse Staten haalde geen meerderheid. De motie vroeg om te onderzoeken of een watertaxi in en rond Maastricht mogelijk zou zijn. Ideeën zijn er al een tijdje, de watertaxi (net zoiets al nu al in Rotterdam vaart) zou kunnen varen tussen Oost-Maarland (ten zuiden van Maastricht), Servaasbrug en Limmel (ten noorden van Maastricht) met 9 haltes. Een onderzoek naar de mogelijkheden van een watertaxi zal dus niet worden uitgevoerd.

2025.11.08
Tussen Nigtevecht en Nederhorst den Berg vaart een pontje voor voetgangers en fietsers. Het pontje wordt veel gebruikt door scholieren die op de fiets naar school gaan. Omrijden zou meer dan een half uur extra fietsen betekenen, en in een dergelijke situatie zouden ouders al snel geneigd zijn kinderen met de auto naar school te brengen, een ongewenste situatie.
Het pontje vaart in de zomermaanden de hele dag, maar van oktober tot april alleen in de morgenuren, van 12 uur tot 13:30 uur, en daarna pas weer vanaf half vier. Juist het ontbreken van de tijden vanaf ongeveer twee uur in de middag geeft problemen. De scholen zijn tegenwoordig eerder uit dan vroeger het geval was; de ponttijden zijn nog op de oude schooltijden gebaseerd.
Diverse ouders en andere gebruikers van de pont hebben gevraagd om een wijziging van de vaartijden. Meer uren varen zou betekenen dat er hogere kosten mee gemoeid zijn. De schipper van de pont heeft nu aangegeven dat het ook mogelijk zou zijn tegen gelijke kosten andere vaartijden in te stellen. In de anderhalf uur rond het middaguur zijn er zo weinig passagiers, dat dat zou kunnen vervallen. Die werkuren vastplakken aan de middagshift zou al een hele verbetering kunnen betekenen. De beide gemeentes waarin de pont is gelegen gaan zich nu beraden over de vaartijden van de veerpont in de wintermaanden.