Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in Nederland


[start] [zoeken] [nieuws] [fietstochten] [contact]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [historisch]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [pontje_vd_maand] [links]

(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Den Helder - Texel
(historisch)
    (HH0001)

Gegevens
Over : Marsdiep
Soort : Autoveer
Type : motorveerboot
Contact :
Lokatie :
Websites :

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Beschrijving

Vanaf 1882 was er een veerdienst van Den Helder naar Oudeschild op Texel, uitgevoerd door Cornelis Bosman, eigenaar van de Alkmaar Packet. De bootdienst voldeed niet aan de wensen van de bevolking. Slecht onderhoud aan de boten en weinig service. In 1907 werd door bewoners van Texel de N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming opgericht. Voorvechter van deze verbinding was de Texelse dokter Wagemaker. Naar hem zijn diverse veerboten van de maatschappij vernoemd. Bijzonder aan de N.V. was het feit, dat er ook aandelen in kleine coupures werden uitgegeven. Daardoor konden vele Texelaars, ook de minder vermogenden, één of meer aandelen kopen. Gevolg was, dat er een groot draagvlak was onder de bevolking. Er volgden een paar jaar van grote concurrentie tussen Bosman en de TESO, die uiteindelijk resulteerde in het terugtrekken van Bosman. Hij verkocht de veerboten aan de TESO.

Sinds 1909 heeft de TESO het alleenrecht op de verbinding van Den Helder naar het eiland Texel. In de eerste jaren werd gevaren naar de haven van Oudeschild. In 1964 werd er een nieuwe veerhaven aangelegd bij ’t Horntje, waar moderne Ro-Ro-schepen voor de verbinding met het eiland zorgen. Sinds 1990 word ter gevaren met dubbeldeks schepen, in twee lagen kunnen auto’s van de veerboot gebruik maken.

Veerboten op deze relatie:

- Schulpengat (1991-2017)
- Molengat (1980-2005)
- Texelstroom (1966-1992)
- Marsdiep (1964-1992)
- Koningin Wilhelmina (1960-1967)
- De Dageraad (1955-1965)
- Zeemeeuw (1947-1965)
- Twee Gebroeders (1942-1956)
- Voorwaarts (1940-1967)
- Dokter Wagemaker (1934-1963)
- Marsdiep (1926-1956)
- De Dageraad (1908-1935)
- Kampioen (1891-1910)
- Ada van Holland (1878-1923)

 

Veerboot: Schulpengat


Datum: 1995.09.07
Auteur: Wim Kusee

Type dubbeldeks motorveerpont koplading
Bouwjaar 1990
Datum begin inzet1991.02.18
Datum einde inzet2017
Lengte 110.44 m
Breedte 18.70 m
Diepgang 4.00 m
Snelheid 24 km/h
Tonnage 8311
Motor 3 x 6cyl Diesel Caterpillar, dieselelectrisch
Vermogen 4 x 1250 kW
Scheepswerf Verolme Scheepswerf Heusden
Capaciteit 242 auto's;   1750 voetgangers
Opmerking Eind 2018 voor sloop verkocht.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Molengat


Datum: 2006.07.11
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont koplading, dubbeldekker
Bouwjaar 1980
Datum begin inzet1980
Datum einde inzet2005
Lengte 88.26 m
Breedte 18.02 m
Diepgang 4.45 m
Snelheid 23 km/h
Motor dieselelectrisch
Vermogen 6300 pk
Scheepswerf Verolme Scheepswerf, Heusden
Capaciteit 190 auto's;   1250 voetgangers
Opmerking In 1990 reserve. Afvoer in 2008 naar India, Halani Schipping, flink verbouwd en herdoopt in Halani-1, voor gebruik in de Verenigde Arabische Emiraten. In 2018 te koop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Texelstroom


Datum: 2004.10.25
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont koplading
Bouwjaar 1966
Datum begin inzet1966
Datum einde inzet1992
Lengte 67.94 m
Breedte 16.71 m
Diepgang 3.35 m
Motor Dieselelectrisch
Scheepswerf NV Machinefabriek en Scheepswef P.Smit jr. Rotterdam
Capaciteit 70 auto's;   750 voetgangers
Opmerking Vanaf 1980 reserve. Afvoer 1992 (naar Malta, Gozo Channel Line, herdoopt in Citadella, aldaar afgevoerd 2002)

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Marsdiep


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerpont
Bouwjaar 1963
Datum begin inzet1964
Datum einde inzet1992
Lengte 67.94 m
Breedte 16.71 m
Diepgang 3.35 m
Snelheid 24 km/h
Vermogen 1103 kW
Scheepswerf Zaanlandse Scheepsbouw Maatschappij, Zaandam
Capaciteit 70 auto's;   750 voetgangers
Opmerking Inzet pas vanaf 1964, omdat de fuiken voor het afmeren toen pas gereed waren. In 1982 zwaar beschadigd omdat de boot uit het dok viel. Afvoer 1992 naar Malta, Gozo Channel Line, herdoopt in Mgarr. Aldaar afgevoerd in 2002

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Wilhelmina


Type motorschip, koplading
Bouwjaar 1928
Datum begin inzet1960
Datum einde inzet1967
Lengte 53.47 m
Breedte 12.42 m
Diepgang 2.63 m
Motor dieselelectrisch
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit 40 auto's;   750 voetgangers
Opmerking Inzet 1928-1960: PSD Zeeland. Inzet 1960-1967: TESO Den Helder-Texel

[ Naar boven ]

 

Veerboot: De Dageraad


De Dageraad midden op het water
Auteur: Cees de Bijl

Type motorveerboot, zijlading
Bouwjaar 1955
Datum begin inzet1955
Datum einde inzet1965
Lengte 56.91 m
Breedte 3.60 m
Diepgang 2.38 m
Tonnage 193
Motor dieselmotor
Scheepswerf Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij
Capaciteit 25 auto's;   1000 voetgangers
Opmerking In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) als De Dageraad. In 1965 naar Doeksen als Noord-Nederland. Afvoer in 1974, naar Kenia als m.s. Kalua.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zeemeeuw


Type motorschip, zijlading
Bouwjaar 1936
Datum begin inzet1947
Datum einde inzet1965
Lengte 20.05 m
Breedte 4.20 m
Diepgang 1.06 m
Scheepswerf
Capaciteit 90 voetgangers
Opmerking Ingezet in de zomer als veerdienst tussen Texel en Vlieland. In 1965 verkocht naar Duitsland

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Twee Gebroeders

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorschip, zijlading
Bouwjaar 1894
Datum begin inzet1942
Datum einde inzet1956
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Voorwaarts


Type motorschip, zijlading
Bouwjaar 1937
Datum begin inzet1940
Datum einde inzet1967
Lengte 32.30 m
Breedte 5.30 m
Diepgang 1.20 m
Scheepswerf
Capaciteit 330 voetgangers
Opmerking Eerste drie jaar onbekend, in 1940 in dienst bij TESO.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Dokter Wagemaker


Type stalen motorveerboot, zijlader
Bouwjaar 1934
Datum begin inzet1934
Datum einde inzet1963
Lengte 47.65 m
Breedte 8.31 m
Diepgang 2.38 m
Scheepswerf Wilton Feyenoord, Rotterdam
Capaciteit 8 auto's;   800 voetgangers
Opmerking In dienst bij TESO (Den Helder-Texel) tot 1952 als stoomschip, daarna diesel. In 1952 verlengd tot 52.6 meter (capaciteit vanaf dan 16 autos en 1000 passagiers. In 1963 naar Doeksen, herdoopt in Schellingerland. In 1972 hernoemd in Schellingerland I. Afvoer in 1974, sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Marsdiep


Type stalen schroefstoomschip
Bouwjaar 1926
Datum begin inzet1926
Datum einde inzet1956
Lengte 40.00 m
Breedte 6.78 m
Diepgang 1.75 m
Tonnage 148
Motor stoommachine
Scheepswerf
Capaciteit 4 auto's;   600 voetgangers
Opmerking Vanaf 1934 reserve
Van 9.5.1945 tot 16.3.1946 verhuurd aan de RTM voor de dienst Hellevoetsluis-Middelharnis.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: De Dageraad


Type stalen schroefstoomschip, zijlading
Bouwjaar 1908
Datum begin inzet1908
Datum einde inzet1935
Lengte 37.7 m
Breedte 6.42 m
Diepgang 2.60 m
Motor stoommachine
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Vanaf 1926: reserve

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Kampioen


Type stoomraderboot
Bouwjaar 1891
Datum begin inzet1891
Datum einde inzet1910
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking In dienst bij rederij Bosman (de concurrent van TESO). Tot 1907 in dienst bij Bosman.

In 1910 verkocht aan Wagenborg en hernoemd in Vooruitgang II. Aldaar inzet op Delfzijl-Emden, Delfzijl-Borkum, Delfzijl-Norderney en van 1915-1918 Groningen-Schiermonnikoog. In 1918 bij die maatschappij op drift geslagen en gebroken waarna sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Ada van Holland


Type ijzeren raderstoomschip, zijlading
Bouwjaar 1878
Datum begin inzet1878
Datum einde inzet1923
Lengte 33.70 m
Breedte 8.25 m
Diepgang 2.40 m
Motor stoommachine
Vermogen 125 ipk
Scheepswerf Nachtegaal, van Meursing, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Was eerst eigendom van rederij Bosman (de concurrent van Teso), na 1909 naar Teso.

[ Naar boven ]