Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in Nederland


[start] [zoeken] [nieuws] [fietstochten] [contact]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [historisch]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [pontje_vd_maand] [links]

(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Rotterdamse Tramweg Maatschappij
(historisch)
    (HH0009)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over :
Soort : Autoveer
Type : motorveerboot
Contact :
Lokatie :
Websites :

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Beschrijving

De Rotterdamse Tramwegmaatschappij is ontstaan als exploitant van de paardentrams in Rotterdam, die daar vanaf 1879 werden aangelegd. Rond 1900 werden de tramlijnen in deze stad veranderd in electrische trams, daarvoor werd de RETM opgericht. De RTM verschoof haar aandachtsgebied naar de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden. Daar werd vanaf 1900 een groot tramnetwerk aangelegd.

Tussen de eilanden waren er nog geen bruggen. Voor de verbindingen bracht de RTM een aantal veerbootlijnen in exploitatie. De volgende lijnen werden geopend:

Een aantal andere stoombootdiensten werden successievelijk overgenomen door de RTM: De schepen van deze maatschappijen, voor zover van belang bij de RTM, worden hier ook beschreven.

In de Tweede Wereldoorlog hebben de schepen van de RTM veel te lijden gehad. Na 1945 werden de meeste schepen weer hersteld.

De stormramp van 1953 heeft grote gevolgen gehad voor de RTM. De tramlijnen op Schouwen Duiveland en enkele lijnen op de Zuid-Hollandse eilanden werden opgeheven. Voor een aantal van de schepen betekende dat het einde.

Toen na de ramp het deltaplan werd uitgevoerd en er tussen de eilanden diverse dammen werden aangelegd, was het met de veerdiensten van de RTM gedaan. De laatste lijn die overbleef was de verbinding van Zijpe naar Anna Jacobapolder, die uiteindelijk bij de opening van de Philipsdam ook werd opgeheven.

Veerboten op deze relatie:

- Minister Ph.van der Sleijden (1900-1959)
- Minister C.Lely (1900-1966)
- Zijpe (1900-1955)
- Numansdorp (1900-1945)
- Sleepschip nr.1 (1900-1948)
- Hellegat (1901-1963)
- Willemstad (1909-1949)
- Sleepschip nr.2 (1909-1951)
- Sleepschip nr.3 (1909-1961)
- Schouwen-Duiveland (1915-1956)
- Stad Zierikzee (1918-1965)
- Schelde (1918-1966)
- Hollandsch Diep (1932-1936)
- Schollevaar (1932-1936)
- Anna Jacoba / Krabbekreek (1933-1960)
- Grevelingen (1948-1964)
- Mosselkreek (1947-1960)
- Krammer (1954-1973)
- Haringvliet (1957-1971)
- Zijpe (1959-1988)
- Hollandsch Diep (1960-1988)
- Stad Zierikzee (1966-1980)
- Schouwen-Duiveland (1967-1981)
- Stad Veere (1967-1981)
- Vlaardingen 1 (VSM) (1865-1895)
- Vlaardingen 2 (VSM) (1876-1917)
- Vlaardingen III (VSM) (1880-1923)
- Vlaardingen IV (VSM) (1890-1918)
- Vlaardingen V (VSM) (1898-1951)
- Vlaardingen VI (VSM) (1898-1952)
- Vlaardingen VII (VSM) (1904-1920)
- Voorne en Putten I (VSM) (1921-1951)
- Overflakkee en Goedereede (OG) (1841-1869)
- Middelharnis (OG) (1870-1892)
- Middelharnis (OG) (1891-1949)
- Haringvliet / Onderneming / Oud-Beijerland (OG) (1915-1953)
- De Maasnymph (FS) (1935-1952)
- Portunus (1935-1949)

 

Veerboot: Minister Ph.van der Sleijden

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1900
Datum begin inzet1900.04.30
Datum einde inzet1959
Lengte 50,47 m
Breedte 7,29 m
Diepgang 2,93 m
Tonnage 225 ton
Vermogen 428 pk
Scheepswerf L.Smit & Zn., Kinderdijk
Capaciteit 12 auto's;   400 voetgangers
Opmerking Inzet tot 1909 Numansdorp-Zijpe. Vanaf dan voornamelijk Hellevoetsluis-Middelharnis.
In de dertiger jaren geschikt gemaakt voor autovervoer (12 autos).
Verkocht in 1959 voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Minister C.Lely


Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1900
Datum begin inzet1900.04.30
Datum einde inzet1966
Lengte 50,68 m
Breedte 7,30 m
Diepgang 2,93 m
Tonnage 225 ton
Scheepswerf L.Smit & Zn, Kinderdijk
Capaciteit 700 voetgangers
Opmerking Inzet voornamelijk Numansdorp-Zijpe. In 1947 (na herstel van zware oorlogsschade) nieuw dekhuis. Vanaf 1951 ook toeristische vaarten. Na opheffing veer Numansdorp-Zijpe in 1964 nog toeristische inzet Zierikzee-Zijpe. Verkocht in 1966 voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zijpe

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1900
Datum begin inzet1900
Datum einde inzet1955
Lengte 33,90 m
Breedte 6,24 m
Diepgang 2,75 m
Tonnage 110 ton
Scheepswerf L.Smit & Zn, Kinderdijk
Capaciteit 270 voetgangers
Opmerking Inzet Zijpe-Anna Jacobapolder-Stavenisse en Numansdorp-Willemsdorp. Begin jaren 30 geschikt gemaakt voor (beperkt) autotransport. Na oorlogsschade wer in dienst in 1946 met nieuwe ketel en gemoderniseerd. Direct na de stormramp van 1953 inzet Zierikzee-Burghsluis. In 1954 reserve.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Numansdorp

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1900
Datum begin inzet1900
Datum einde inzet1945
Lengte 34,10 m
Breedte 6,30 m
Diepgang 2,75 m
Tonnage 124 ton
Scheepswerf L.Smit & Zn, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet Zijpe-Anna Jacobapolder-Stavenisse en Numansdorp-Willemstad. In 1910 geschikt gemaakt als sleepboot t.b.v. de drie sleepschepen van de RTM. Inzet vanaf dan voornamelijk Hellevoetsluis-Middelharnis. Eind jaren 30 geschikt gemaakt voor autotransport. In 1944 aanvaring en gezonken in het Haringvliet, niet meer teruggevonden.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Sleepschip nr.1

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stalen sleepschip
Bouwjaar 1900
Datum begin inzet1900
Datum einde inzet1948
Lengte 23,00 m
Breedte 7,00 m
Diepgang 2,30 m
Tonnage 130 ton
Scheepswerf L.Smit & Zn, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Geschikt voor het transport van twee tramwagens van ieder 10 ton. In 1944 op zandplaat gelopen, 1945 weer in dienst.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Hellegat


Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type stoomsleepboot
Bouwjaar 1901
Datum begin inzet1901
Datum einde inzet1963
Lengte 22,60 m
Breedte 5,02 m
Diepgang 2,67 m
Tonnage 52 ton
Scheepswerf L.Smit & Zn, Kinderdijk
Capaciteit 73 voetgangers
Opmerking Gebouwd als sleepboot t.b.v. de drie sleepschepen van de RTM, tot 1909 ook inzet voor derden. In de oorlog zwaarbeschadigd, hersteld en vernieuwd. In 1953 geschikt gemaakt voor personenvervoer, maar weinig gebruikt. In 1954 weer inzet als sleepboot. Vanaf 1961 nog twee jaar inzet voor personenvervoer op Numansdorp-Willemstad. Verkocht in 1963 voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Willemstad

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1905
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet1949
Lengte 31,40 m
Breedte 5,60 m
Diepgang 2,65 m
Tonnage 80 ton
Scheepswerf De Ridder, Delfshaven
Capaciteit
Opmerking Ex Padang XII (veerdiensten in Rotterdam over de Nieuwe Maas). Inzet Numansdorp-Willemstad. In 1943 beschoten en gezonken. Gelicht en reparatie in 1945. Verkocht in 1949 als Jafre III

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Sleepschip nr.2

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type sleepschip
Bouwjaar 1909
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet1951
Lengte 37,5 m
Breedte 7,50 m
Diepgang 2,75 m
Tonnage 180 ton
Scheepswerf Duyvendijk, Papendrecht
Capaciteit
Opmerking Geschikt voor transport van vier tramwagens van 10 ton. Identiek aan Sleepschip nr.3. Verkocht in 1951 voor sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Sleepschip nr.3

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type sleepschip
Bouwjaar 1909
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet1961
Lengte 37,50 m
Breedte 7,50 m
Diepgang 2,75 m
Tonnage 180 ton
Scheepswerf Duyvendijk, Papendrecht
Capaciteit
Opmerking Geschikt voor transport van vier tramwagens van 10 ton. Identiek aan Sleepschip nr.2. Verkocht in 1961 voor sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schouwen-Duiveland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type goederenschroefstoomboot
Bouwjaar 1915
Datum begin inzet1915
Datum einde inzet1956
Lengte 46,40 m
Breedte 7,50 m
Diepgang 2,75 m
Tonnage 192 ton
Scheepswerf GebrJonkers, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet Numansdorp-Zijpe voor goederen.In oorlog zware schade, 1945 weer in dienst, geschikt gemaakt voor transport van autos, inzet Anna Jacobapolder-Zijpe. Vanaf 1948 weer goederentransport Zijpe-Numansdorp. Na 1953 opgelegd en in 1956 verkocht voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stad Zierikzee


Auteur: Ansichtkaart

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1904
Datum begin inzet1918
Datum einde inzet1965
Lengte 51,20 m
Breedte 8,32 m
Diepgang 3,00 m
Tonnage 129 ton
Scheepswerf Boele & Pot, Bolnes
Capaciteit 400 voetgangers
Opmerking Gebouwd voor rederij De Schelde (dienst Zierikzee-Rotterdam), welke rederij in 1907 werd overgenomen door van der Schuyt. In voorjaar 1918 aankoop door RTM, blijft varen op Zierikzee-Rotterdam, vooral voor stukgoed. Voor de oorlog ook inzet op Hellevoetsluis-Middelharnis. In 1936 eigendom over naar VSM (Vlaardingse Stoomboot Maatschappij), een dochter van RTM. In 1944 zwaar beschadigd, weer in dienst juni 1946 op Hellevoetsluis-Middelharnis. Verkoop voor sloop in 1965.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schelde


Auteur: Verzameling Cees de Bijl

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1896
Datum begin inzet1918
Datum einde inzet1966
Lengte 50,24 m
Breedte 7,14 m
Diepgang 2,97 m
Tonnage 132 ton
Scheepswerf J & K Smit, Krimpen a/d Lek
Capaciteit 700 voetgangers
Opmerking Bouw in 1896 als Schelde II voor rederij De Schelde in Zierikzee. In 1907 rederij (en boten) overgenomen door van der Schuyt, herdoopt in Schelde. In 1918 aankoop door RTM. Inzet Numansdorp-Zijpe, gemengd vervoer (personen en laadbakken). In de oorlog zwaar beschadigd, gemoderniseerd, nieuwe kajuit en ander dekhuis weer in dienst in 1947. Inzet Hellevoetsluis-Middelharnis. Er waren plannen voor inbouw dieselmotor, a.g.v. de stormramp in 1953 niet doorgegaan. Vanaf 1954 reserve Hellevoetsluis-Middelharnis. Verkocht voor sloop in 1966.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Hollandsch Diep

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot zijlading
Bouwjaar 1911
Datum begin inzet1932
Datum einde inzet1936
Lengte 24,75 m
Breedte 6,50 m
Diepgang 2,90 m
Scheepswerf Boele & Pot, Bolnes
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor rijksveerdienst bij Moerdijk over het Hollands Diep. Inzet bij Moerdijk tot komst drie grotere ponten, daarna reserve. Van 1932 tot 1936 huur door RTM. Verder verloop onbekend.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schollevaar

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorboot
Bouwjaar 1918
Datum begin inzet1932
Datum einde inzet1936
Lengte 25,40 m
Breedte 8,55 m
Diepgang 2,55 m
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor rijksveerdienst bij Moerdijk over het Hollands Diep. Inzet bij Moerdijk tot komst drie grotere ponten, daarna reserve. Van 1932 tot 1936 huur door RTM. Enkele jaren na 1936 verkocht als Prinses Irene aan van der Schuyt.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Anna Jacoba / Krabbekreek

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorboot
Bouwjaar 1933
Datum begin inzet1933.03.20
Datum einde inzet1960
Lengte 9,00 m
Breedte 2,75 m
Diepgang 1,33 m
Scheepswerf D.Boot, Alphen a/d Rijn
Capaciteit 9 voetgangers
Opmerking Klein bootje, gebouwd voor dienst Zijpe-Anna Jacobapolder. Was geen succes, zelden gebruikt. Mei 1940 gezonken bij Zijpe. In 1947 weer in dienst met nieuwe dieselmotor en herdoopt in Krabbekreek. In 1951 opnieuw plan voor nieuwe dieselmotor, a.g.v. de stormramp in 1953 is dat niet doorgegaan. In 1960 afgevoerd.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Grevelingen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type dubbelschroefstoomboot
Bouwjaar 1948
Datum begin inzet1948
Datum einde inzet1964
Lengte 45,30 m
Breedte 10,39 m
Diepgang 2,67 m
Tonnage 175 ton
Scheepswerf H.J.Koopman, Dordrecht
Capaciteit 250 voetgangers
Opmerking Uit de resten van drie (in de oorlog beschadigde) rijnstoomboten (bouwjaar o.a. 1909) werd één nieuw schip gebouwd. De voorsteven van de ene, de achtersteven van de tweede, en de machine van een derde schip. In dienst 1948 op Zijpe-Anna Jacobapolder. Had grote capaciteit voor autos. In 1953 tijdelijk inzet op Hellevoetsluis-Middelharnis, in 195 weer Zijpe-Anna Jacobapolder. Verkocht voor sloop in 1964.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Mosselkreek

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorboot
Bouwjaar 1913
Datum begin inzet1947
Datum einde inzet1960
Lengte 17,44 m
Breedte 3,38 m
Diepgang 1,17 m
Scheepswerf R.Maas & Zn, Leiden
Capaciteit 42 voetgangers
Opmerking Ex privé jacht Arensano. Inzet Numansdorp-Willemstad, na stormramp 1953 Anna Jacobapolder-Zijpe, eind 1953 weer Numansdorp-Willemstad. Verkocht in 1960 als particulier jacht.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Krammer


De veerboot in de haven van Zijpe.
Datum: 1954.03.25
Auteur: Nationaal Archief

Type stoomkopladingpont
Bouwjaar 1928
Datum begin inzet1954.02.20
Datum einde inzet1973
Lengte 38,05 m
Breedte 11,00 m
Diepgang 4,45 m
Scheepswerf Jonker & Stans, Hendrik Ido Ambacht
Capaciteit 23 auto's;   260 voetgangers
Opmerking Gebouwd in 1928 voor het rijk, veerdienst Moerdijk-Willemsdorp. In 1936 buiten dienst (opening Moerdijkbrug). In de oorlog beschikbaar voor landing naar Engeland. In 1945-1946 tijdelijk weer Moerdijk-Willemsdorp. Daarna inzet PSD kort op Vlissingen-Breskens en daarna Kruiningen-Perkpolder.
Aankoop door RTM in 1953, in dienst 20 febr 1954 op Anna Jacobapolder-Zijpe. In 1954 besturing verbeterd. In 1972 weinig onderhoud, vaak buiten dienst. September 1972 uit dienst, verkoop 1973 voor sloop, maar casco nog gebruikt in Arabië als pijpentransporter.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Haringvliet


De veerboot bij fraai weer tussen Hellevoetsluis en Middelharnis. We kunnen goed zien dat het een zijlader is, diverse autos staan dwars op de veerboot.
Auteur: ansichtkaart

Type dubbelschroefmotorschip
Bouwjaar 1932
Datum begin inzet1957
Datum einde inzet1971
Lengte 48,08 m
Breedte 15,04 m
Diepgang 4,00 m
Scheepswerf Harland & Wolff, Belfast
Capaciteit 50 auto's;   300 voetgangers
Opmerking Ex Hilary, ex Royal Iris. Aangekocht door provincie Zuid-Holland in 1957. Huur door RTM, inzet Hellevoetsluis-Middelharnis. In 1966 huurprijs gehalveerd (minder passagiers). Uit dienst 14 aug 1971 bij opening Haringvlietdam.
In 1971 naar rederij Doeksen t.b.v. Harlingen-Terschelling.
In 1974 hernoemd van Schellingerland II in Schellingerland.
1982 naar Cyprus als Girne.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Zijpe


De veerboot bij de sloperij in Antwerpen
Datum: 2008 ca.
Auteur: onbekend

Type stoomkopladingpont, vanaf 1972 diesel
Bouwjaar 1930
Datum begin inzet1959
Datum einde inzet1988
Lengte 40,50 m
Breedte 11,00 m
Diepgang 4,45 m
Scheepswerf Scheepswerf De Biesbosch, Dordrecht
Capaciteit 28 auto's;   150 voetgangers
Opmerking Bouw voor rijksveer Moerdijk-Willemsdorp met naam Willemsdorp. Vanaf 1936 reserve aldaar. In de oorlog gelegen in Zijpe, plan voor landing op Engeland. Van 1945-1948 weer in dienst op Moerdijk-Willemsdorp. 1954-1959: reserve voor PSD (Kruiningen-Perkpolder en Zijpe-Anna Jacobapolder)
In 1959 aankoop door RTM voor dienst Zijpe-Anna Jacobapolder. Hernoemd in Zijpe.
In 1972 ombouw naar dieselmotor. In 1988: verkocht naar Antwerpen waar de ze lang heeft gelegen. In 2008 gezonken, weer gelicht, daana sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Hollandsch Diep

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type motorboot
Bouwjaar 1949
Datum begin inzet1960.08.xx
Datum einde inzet1988 ?
Lengte 15,58 m
Breedte 4,50 m
Diepgang 1,80 m
Scheepswerf De Jong, Krimpen
Capaciteit 90 voetgangers
Opmerking veerboot in 1960 overgenomen van fa. J.en A.M. Vos in Alblasserdam. Inzet Numansdorp-Willemstad. In 1966 verlengd bij werd De Biesbosch in Dordrecht. In 1966 toeristische vaarten bij Ouddorp-Scharendijke. Werd daarna reserve voor Anna Jacobapolder-Zijpe. Uit dienst waarschijnlijk 1988 (bij bouw Philipsdam en sluiting veer AJP-Zijpe).

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stad Zierikzee

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type dubbelschroefmotorschip
Bouwjaar 1966
Datum begin inzet1966.06.01
Datum einde inzet1980
Lengte 35.75 m
Breedte 6.50 m
Diepgang 2,85 m
Scheepswerf Peters Scheepsbouw, Dedemsvaart
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Aangekocht voor toeristische vaarten Zierikzee-Veere in 1966. In 1980 verkocht aan T.den Breejen in Zierikzee.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Schouwen-Duiveland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type dubbelschroefsmotorschip
Bouwjaar 1967
Datum begin inzet1967
Datum einde inzet1981
Lengte 36,22 m
Breedte 6,54 m
Diepgang 2,85 m
Scheepswerf Peters Scheepsbouw, Dedemsvaart
Capaciteit 335 voetgangers
Opmerking Aankoop t.b.v. toeristische vaarten op de Oosterschelde.
Verkocht voorjaar 1981 aan Köln-Düsseldorfer als Domspatz.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stad Veere


De veerboot vertrekt voor rondvaarten en veerboot-verbinding met Kamperland vanaf Veere.
Datum: 1992.06.08
Auteur: Wim Kusee

Type motorschip
Bouwjaar 1967
Datum begin inzet1967
Datum einde inzet1981
Lengte 26,80 m
Breedte 5,60 m
Diepgang 2,65 m
Scheepswerf Peters Scheepsbouw, Dedemsvaart
Capaciteit 150 voetgangers
Opmerking Aangekocht t.b.v. toeristische vaarten over Veerse Meer. Gezamenlijk eigendom RTM en SW (Streekvervoer Walcheren). In 1971 eigendom geheel naar RTM, en herdoopt in Grevelingen. In 1981 verkocht aan Passagiersdienst Dijkhuizen en hernoemd in Stad Veere t.b.v. rondvaarten vanuit Veere. Vanaf 1992 ook mogelijk als fiets-/voetveer tussen Veere en Kamperland. Aangekocht door RTM t.b.v. toeristische vaarten over Veerse Meer. Gezamenlijk eigendom RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) en SW (Streekvervoer Walcheren). In 1971 eigendom geheel naar RTM, en herdoopt in Grevelingen. In 1981 verkocht aan Passagiersdienst Dijkhuizen en hernoemd in Stad Veere t.b.v. rondvaarten vanuit Veere. Vanaf 1992 ook mogelijk als fiets-/voetveer tussen Veere en Kamperland.
In 2009 bij rederij Dijkhuizen hernoemd in Stad Veere II.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlaardingen 1 (VSM)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1868
Datum begin inzet1865
Datum einde inzet1895
Lengte
Breedte
Scheepswerf Lehr & v.d.Berg, Rotterdam
Capaciteit
Opmerking Vrachtboot met enige passagiersaccomodatie. Was in 1868 al in dienst bij de VSM (oprichting VSM). Voorheen dienst op Rotterdam-Utrecht. In 1876 op naam gesteld van VSM. Werd in 1885 reserve. Inzet Vlaardingen-Rotterdam. Verkocht in 1895 naar Duitsland

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlaardingen 2 (VSM)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1876
Datum begin inzet1876
Datum einde inzet1917
Lengte 29,30 m
Breedte 4,56 m
Diepgang 2,00 m
Scheepswerf J & K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Vrachtboot met enige passagiersaccomodatie. Inzet Vlaardingen-Rotterdam. Afgevoerd wegens afkeuring van de ketel in 1917.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlaardingen III (VSM)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1880
Datum begin inzet1880
Datum einde inzet1923
Lengte 36,00 m
Breedte 5,30 m
Diepgang 2,20 m
Scheepswerf J & K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Passagiersboot. Inzet: Vlaardingen-Rotterdam. In 1918 werd VSM overgenomen door RTM. Verkoop in 1923 aan van der Schuyt als Pauline

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlaardingen IV (VSM)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1890
Datum begin inzet1890
Datum einde inzet1918
Lengte 39,70 m
Breedte 6,24 m
Diepgang 2,60 m
Scheepswerf J & K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet Vlaardingen-Rotterdam. Later Vlaardingen-Hellevoetsluis. In 1918 werd VSM overgenomen door RTM. In 1918 afkeuring ketels, niet meer in dienst. In 1921 verkoop aan stoomboot maatschappij Suzanna als Maasnymph I

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlaardingen V (VSM)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1898
Datum begin inzet1898
Datum einde inzet1951
Lengte 37,80 m
Breedte 5,84 m
Diepgang 2,60 m
Scheepswerf J & K Smit, Krimpen a/d Lek
Capaciteit
Opmerking Inzet Vlaardingen-Hellevoetsluis. In 1918 overname VSM door RTM. Vanaf 1918 inzet Rotterdam-Vlaardingen-Den Briel. In de Tweede Wereldoorlog zwaar beschadigd, hersteld inzet Hellevoetsluis-Middelharnis. Verkocht in 1951 aan J.W.Junius als Jan Willem

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlaardingen VI (VSM)


Auteur: Ansichtkaart

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1896
Datum begin inzet1898
Datum einde inzet1952
Lengte 35,70 m
Breedte 5,84 m
Diepgang 2,90 m
Scheepswerf J & K Smit
Capaciteit
Opmerking Gebouwd in 1896 voor van der Schuyt als Eugenie en ingezet op Maassluis-Rotterdam. Overname door VSM in 1898. Inzet Nieuwersluis-Brielle (in aansluiting op boot Vlaardingen-Hellevoetsluis). Rond 1900 nieuwe stuurhut. In 1918 overname VSM door RTM. Inzet Vlaardingen-Den Briel tot 14.12.1949. Daarna verkoop voor sloop in 1952.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlaardingen VII (VSM)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1904
Datum begin inzet1904
Datum einde inzet1920
Lengte 37,74 m
Breedte 6,12 m
Diepgang 2,90 m
Scheepswerf J & K Smit, Krimpen a/d Lek
Capaciteit
Opmerking In dienst bij VSM. Overname VSM door RTM in 1918. Verkocht aan van der Schuyt in 1920. Doorverkocht naar Genua in 1922.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Voorne en Putten I (VSM)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1878
Datum begin inzet1921
Datum einde inzet1951
Lengte 34,08 m
Breedte 5,12 m
Scheepswerf Slikkerveer
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor stoomboot onderneming Concordia in Arnhem als Concordia III. Ankoop door VSM in 1921, hernoemd in Voorne en Putten I.
In de tweede wereldoorlog gezonken bij Leiden, hersteld, daarna in dienst op Numansdorp-Willemstad en Hellevoetsluis-Middelharnis. Verkocht voor sloop in 1951.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Overflakkee en Goedereede (OG)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type raderstoomboot
Bouwjaar 1841
Datum begin inzet1841
Datum einde inzet1869
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor OG, was in 1861 (bij oprichting) al in haar bezit. Inzet Middelharnis-Rotterdam en Middelharnis-Dordrecht. Verkocht in 1869 aan Brouwershavense Stoomboot Maatschappij als STad Brouwershaven. In 1872 daar buiten dienst en sloop in 1873.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Middelharnis (OG)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type raderstoomboot
Bouwjaar 1870
Datum begin inzet1870.05.02
Datum einde inzet1892
Lengte 41,60 m
Breedte 10,30 m
Diepgang 2,87 m
Scheepswerf L.Smit & Zn, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet Middelharnis-Rotterdam en Middelharnis-Dordrecht, vanaf 1876 alleen naar Rotterdam. 1892 verkoop voor sloop, echter doorverkocht aan stoomboot maatschappij Den Bomel als Den Bommel en aldaar inzet op Rotterdam-Den Bommel.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Middelharnis (OG)


Auteur: Ansichtkaart

Type dubbelschroefstoomboot
Bouwjaar 1891
Datum begin inzet1891
Datum einde inzet1949
Lengte 40,46 m
Breedte 6,78 m
Diepgang 2,60 m
Scheepswerf J & K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking Inzet Middelharnis-Rotterdam. In 1918 Ging OG bijna failliet, in 1923 overname OG door RTM. In 1921 gemoderniseerd. In 1949 stopzetting dienst Middelharnis-Rotterdam. Verkocht aan rederij Jafre als Jafre IV. Sloop aldaar in 1955.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Haringvliet / Onderneming / Oud-Beijerland (OG)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1887
Datum begin inzet1915
Datum einde inzet1953
Lengte 32,30 m
Breedte 5,36 m
Diepgang 2,00 m
Scheepswerf De Maas, Delfshaven
Capaciteit
Opmerking Bij bouw in 1887 naamgeving "Onderneming" bij OG. Inzet Middelharnis-Rotterdam. In 1903 dekhut erop gebouwd. In 1906 verlengd met ca.5 meter en sterkere machine.
In 1915 naar RTM, herdoopt in "Haringvliet". Inzet Numansdorp-Willemstad.
In 1926 hernoemd in "Oud-Beijerland" en in charter naar Visser voor veerdienst op Rotterdam-Oud-Beijerland.
In 1936 eigendom bij VSM, inzet bleef Rotterdam-Oud-Beijerland.
In 1945 zwaar beschadigd, herstel, inzet Numansdorp-Zijpe en Numansdorp-Willemstad. Weinig ingezet. In 1948 naast haven van Zijpe opgelegd. Het casco van de boot is in 1953 gebruikt bij het sluiten van een dijksgat bij Ouwerkerk.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: De Maasnymph (FS)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1912
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet1952
Lengte 40,00 m
Breedte 6,10 m
Scheepswerf Verwey & Co, Vlaardingen
Capaciteit
Opmerking Bouw in 1912 voor bootdienst van Wilton Reede. In 1918 naar veerdienst van Fop Smit. Bij de overname hiervan in 1935 inzet voor RTM op Numansdorp-Willemstad en Zijpe-Anna Jacobapolder. In 1940 zwaar beschadigd bij bombardement op Rotterdam. In 1946 weer in dienst op voornoemde lijnen. In 1950 zomers toeristenvervoer Rotterdam-Oostvoorne. In 1951 reserve Zijpe. Sloop in 1952.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Portunus

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1913
Datum begin inzet1935
Datum einde inzet1949
Lengte 31,65 m
Breedte 6,30 m
Diepgang 2,50 m
Scheepswerf v.d.Giessen, Krimpen a/d IJssel
Capaciteit
Opmerking Bouw voor rederij Fop Smit. In 1935 FS overgenomen door RTM. Vanaf 1936 havenrondvaarten Rotterdam voor RTM. In oorlog zwaar beschadigd. In 1949 voor sloop geveild, tijdens veiling nog gezonken, wrak geborgen en gesloopt.

[ Naar boven ]