Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Urk - Enkhuizen (-Kampen)
(historisch)
    (HH0010)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Zuiderzee / IJsselmeer
Soort : Fiets-/Voetveer
Type : motorveerboot
Lokatie : Google maps (52.67916 , 5.48093)
Websites :

Beschrijving

In april 1890 begon de Kamper Stoomvaart Maatschappij een veerverbinding van Kampen via het eiland Urk naar Enkhuizen. Gedurende 15 jaar had deze maatschappij het alleenrecht, maar in 1905 werd op het eiland Urk een eigen veerbootmaatschappij opgericht, de EUSM (Eerste Urker Stoomboot Maatschappij Urks Belang). Gedurende 5 jaar werd een felle concurrentiestrijd uitgevoerd. Uiteindelijk werd in 1920 besloten de twee maatschappijen samen te voegen. De KSM werd daarbij geliquideerd, de nieuwe maatschappij had haar vestiging op het eiland Urk.

De verbinding van en naar het eiland Urk had een moeizaam bestaan. Pas toen eind jaren dertig het toeristisch vervoer opkwam, kon enige winst worden gemaakt. De oorlog en de inpoldering van de Noordoostpolder zorgden ervoor dat de maatschappij toch weer in de problemen kwam. Na de oorlog is nog een tijdje geprobeerd om toeristisch vervoer aan te trekken, maar uiteindelijk moest de maatschappij in 1959 worden opgeheven.

Door een aantal Urkers werd de bootdienst voortgezet, maar dan op persoonlijke titel en op kleinere schaal. Zo werd niet meer in de wintermaanden gevaren. De laatste jaren is de veerdienst door diverse maatschappijen uitgevoerd, en ook hedentendage zijn er twee maatschappijen die in de zomer een verbinding aanbieden, één met een motorboot, en één met een zeilboot. Beide varen alleen in de zomer.

Veerboten op deze relatie:

- Minister Havelaar (1890-1917)
- Baron Rengers / Sirena (1902-1946)
- Eiland Urk (1915-1924)
- Dir.Gen.Jhr.von Geusau (1915-1949)
- Insula / Burgem.Keyzer (1924-1971)
- Idonea (1926-1950)
- Toerist (1938-1942)
- Ostera (1939-1951)
- Prins Claus (1968-2008)

 

Veerboot: Minister Havelaar


De veerboot in het ijs nabij de haven van Urk
Auteur: Ansichtkaart

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1890
Datum begin inzet1890
Datum einde inzet1917
Lengte 33,00 m
Breedte 5,05 m
Scheepswerf Löhnis & Co, Rotterdam
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor de Kamper Stoomvaart Maatschappij, maar tot 1911 eigendom van de oprichters, de gebr. de Groot. In 1917 verkocht aan J.de Jong Azn, beurtschipper in Edam en hernoemd in St.Anthonius.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Baron Rengers / Sirena


Auteur: Verzameling Geert Douma

Type
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1946
Lengte 30,24 m
Breedte 5,98 m
Scheepswerf Gebr.Pot, Bolnes
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor Kamper Stoomvaart Maatschappij (veerdienst Kampen-Urk-Enkhuizen), maar eigendom van geldgever dhr. baron Rengers uit Leeuwarden. In 1907 ren 1908 verhuurd aan TESO (Den Helder-Texel). In 1911 naar gebr.De Groot (eigenaren KSM). In 1912 verkocht aan rijk t.b.v. inspectie visserij als V.I.2. In 1927 naar Harderwijker Stoomboot Mij als Burg.Kempers voor lijn Harderwijk-Amsterdam.

In 1934 terug naar EUSM en herdoopt in Sirena. In oorlog t.b.v. Duitse Wehrmacht. Na de oorlog in 1946 opgelegd, verkocht in 1949 voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Eiland Urk

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1907
Datum begin inzet1915
Datum einde inzet1924
Lengte 30,44 m
Breedte 5,07 m
Scheepswerf Botje, Ensing & Co., Groningen
Capaciteit
Opmerking Gebouwd in 1907 als Telegraaf II voor stoombootdiensten Zwartewater en Telegraaf in Hasselt voor diensten op het Zwarte Water. In 1915 naar nieuw opgerichte EUSM en herdoopt in Eiland Urk.

In 1924 opgelegd, in 1925 verkocht naar Duitsland.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Dir.Gen.Jhr.von Geusau


De stoomboot Von Geusau in de haven van Urk voor het havenkantoor van de EUSM.
Auteur: Ansichtkaart

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1915
Datum begin inzet1915
Datum einde inzet1949
Lengte 32,78 m
Breedte 5,88 m
Diepgang 2,40 m
Scheepswerf Arnhemsche Stoomsleephelling Mij, Arnhem
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor Kamper Stoomvaart Maatschappij (dienst Kampen-Urk-Enkhuizen) in concurrentiestrijd met EUSM. Genoemd naar de directeur generaal van de posterijen (de KSM verzorgde immers het postvervoer naar Urk). In 1920 naar EUSM. In de Tweede Wereldoorlog naar Duitse Wehrmacht. In 1949 naar Blankenberghe (België), herdoopt in Marie Rose.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Insula / Burgem.Keyzer


De Insula onderweg op het IJsselmeer tussen Urk en Enkhuizen.
Auteur: Ansichtkaart

Type schroefstoomboot, na 1953 motorschip
Bouwjaar 1891
Datum begin inzet1924
Datum einde inzet1971
Lengte 36,24 m
Breedte 5,97 m
Scheepswerf Schaubach & Graemer, Lützel-Coblenz
Capaciteit
Opmerking Gebouwd voor rijnvaart. In 1922 naar Stoombootdienst Den Bommel voor inzet Den Bommel-Rotterdam. In 1924 naar EUSM en herdoopt in Insula.

In 1953 dieselmotor ingebouwd, hernoemd in Burg.Keyzer (de toenmalige burgemeester van Urk die veel voor de maatschappij EUSM heeft gedaan). Na moeilijkheden en ruzie in 1958 weer terug oude naam Insula. In 1959 bij opheffing EUSM in particuliere handen eigenaars op Urk. In 1971 verkoop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Idonea

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type schroefstoomboot, vanaf 1935 motorschip
Bouwjaar 1890
Datum begin inzet1926
Datum einde inzet1950
ENI-nummer 2102040
Lengte 37,25 m
Breedte 5,11 m
Vermogen 200 ipk
Scheepswerf Wilton van Reede, Papendrecht
Capaciteit 450 voetgangers
Opmerking Gebouwd als Meppel III voor de Drentsche Stoomboot Mij t.b.v. vaart Meppel-Amsterdam-Alkmaar. In 1902 overname door Verschure. In 1926 naar EUSM en herdoopt in Idonea.

In 1935 inbouw Deutz dieselmotor 250 pk. In 1950 hernoemd in dr.C.Lely, verkocht en inzet in divers toeristisch vervoer. Sloop in 1982.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Toerist

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1917
Datum begin inzet1938
Datum einde inzet1942
Lengte 55,39 m
Breedte 7,17 m
Diepgang 2,10 m
Tonnage 225
Scheepswerf Verschure & Co Scheepswerf en Machinefabriek
Capaciteit
Opmerking Gebouwd als Heerenveen voor Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer (onderdeel van het Verschure concern). Inzet Amsterdam-Lemmer.
In 1921 naar Tyson, Cherbourg (Fr) als Save H.
In 1927 naar wagenborg, Delfzijl als Toerist, inzet op Delfzijl-Emden-Borkum.
In 1938 aankoop door EUSM voor toeristisch vervoer in de zomer. Naam blijft Toerist.
In 1941 naar Duitse Wehrmacht, 1942 verkoop aan Duitse Wehrmacht, herdoopt in Tourist.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Ostera

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1899
Datum begin inzet1939
Datum einde inzet1951
Lengte 38,00 m
Breedte 6,84 m
Diepgang 2,90 m
Scheepswerf J&K Smits Scheepswerven, Krimpen a/d Lek
Capaciteit 450 voetgangers
Opmerking Gebouwd als Thor VIII voor rederij Thor (Rotterdam-Dordrecht-Willemstad). In 1931 naar rederij Thor. In 1939 naar EUSM en herdoopt in Ostera. Inzet Amsterdam-Urk (toeristisch vervoer). In de Tweede Wereldoorlog diverse inzet voor Duitse Wehrmacht. In 1951 toeristische vaarten vanuit Kampen. Verkoop in 1951 naar België.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Claus


Passagiers gaan van boord vanaf de veerboot in de haven van Enkhuizen
Datum: 2005.08.09
Auteur: Cees de Bijl


Type motorschip
Bouwjaar 1935
Datum begin inzet1968
Datum einde inzet2008
ENI-nummer 02204226
Lengte 45.25 m
Breedte 8,26 m
Breedte dek 2,50 m
Diepgang 1,35 m
Tonnage 53
Scheepswerf Jos.Meyer Schiffswerft, Papenburg (Dld)
Bouwnr: S 403
Capaciteit 3 auto's;   400 voetgangers
Opmerking Gebouwd als Frisia Xvoor dienst naar Duitse waddeneiland Juist. In de oorlog bij Duitse Wehrmacht. Van 1945-1946 dienst op de Weser bij Bremen, 1946 weer naar eiland Juist. In 1965 reserve aldaar.
In 1968 aankoop door Kamper (opvolger EUSM), herdoopt in Bonne. In 1969 andere eigenaar (ook op Urk), heroopt in Prins Claus. Inzet Urk-Enkhuizen tot 2008, waarna verkocht en hernoemd in Boot 3

[ Naar boven ]