Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Amsterdam - Lemmer (lemmerboot)
(historisch)
    (HH0011)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

Helaas beschik ik (nog) niet over een foto van dit veer.
Als u mij een foto toestuurt, dan ben ik u daarvoor erg dankbaar.
Die foto kunt u mij toesturen op het volgende e-mail adres:

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Zuiderzee
Soort : Fiets-/Voetveer
Type : motorveerboot
Lokatie :
Websites :

Beschrijving

Over de Zuiderzee waren diverse stoombootmaatschappijen actief. Voor de verbinding van Amsterdam met Friesland kwamen twee havens daarvoor in aanmerking, Lemmer en Harlingen. De laatste had vanouds een goede verbinding met het achterland door middel van trekschuiten over het Friese kanalennetwerk (en vanaf 1863 de spoorlijn naar Leeuwarden en Groningen). En Lemmer omdat het tamelijk zuidelijk was gelegen.

We kennen de volgende maatschappijen die van Amsterdam naar Friesland voeren: Naar Harlingen:

Naar Lemmer:

De Groningen-Lemmer Stoomboot Maatschappij is opgericht door drie broers (Jan, Geert, Reint) Nieveen. Zij waren eigenaar van een beurtvaartonderneming welke een lijndienst uitvoerde van Groningen naar Lemmer. In 1870 begonnen zij een dienst over de Zuiderzee van Lemmer naar Amsterdam. De boot voer 's nachts en was bekend als een belangrijke verbinding van Amsterdam met Friesland. In de Tweede Wereldoorlog werd de verbinding veel gebruikt door randstedelingen om eten te halen vanuit Friesland.

De verbinding is na de Tweede Wereldoorlog nog hervat, maar omdat het reizen per trein en auto inmiddels zoveel sneller wars geworden, is de lijn Lemmer-Amsterdam in 1959 gestopt. De maatschappij is in 1953 gefuseerd met enkele andere maatschappijen en richtte zich daarna met name op het goederenvervoer.

Bij de maatschappij waren diverse veerboten in gebruik. Op het hoogtepunt in 1900 waren er acht stoomboten in gebruik.

Naast de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer, welke de tramboot werd genoemd kreeg de Groningen-Lemmer stoomboot Maatschappij de bijnaam de Lemmerboot.

Ansichtkaarten

    (klik op een foto voor een vergroting)

 

Veerboten op deze relatie:

- Jan Nieveen (1928-1959)
- Amstredam (....-....)
- Lemmer (....-....)
- Groningen IV (1877-1945)
- Groningen III (1874-....)
- Groningen II (1877-1959)
- IJssel (1828-....)

 

Veerboot: Jan Nieveen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type schroefstoomboot, later motorschip
Bouwjaar 1928
Datum begin inzet1928
Datum einde inzet1959
ENI-nummer 02200846
Lengte 45,44 m
Breedte 6,72 m
Diepgang 1,80 m
Tonnage 148
Scheepswerf Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij
Bouwnr: 219
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking In 1945 betrokken bij aanvaring in het duister met de Groningen IV van dezelfde maatschappij. In gebruik tot 1959. Daarna verkocht voor rondvaarten in Rotterdam en in de Biesbosch, hernoemd in IJsselhaven. In 1961 verkocht aan Verenigde Onafhankelijke Sleepdienst, Rotterdam, aldaar inzet tot 1974. In 1974 naar Biesbosch en hernoemd in Wolga. In 1977 door Lemmer bewoners teruggekocht en weer in gebruik vanuit Lemmer, daarbij weer hernoemd in Jan Nieveen. In 1987 verkocht als partyschip in Amsterdam. In 1989 verkocht naar Marienhamm (Finland) als restaurantschip, hernoemd in Frans Petter von Knorring.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Amstredam

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type Stoomschip
Bouwjaar
Datum begin inzet
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Lemmer

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type Stoomschip
Bouwjaar
Datum begin inzet
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Groningen IV

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1877
Datum begin inzet1877
Datum einde inzet1945
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit 130 voetgangers
Opmerking In 1945 betrokken bij aanvaring in het duister met de Jan Nieveen van dezelfde maatschappij. Schip gezonken. Later gelicht en gesloopt.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Groningen III

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type Stoomschipo
Bouwjaar 1874
Datum begin inzet1874
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Groningen II

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1870
Datum begin inzet1877
Datum einde inzet1959
Lengte 45.40 m
Breedte 6.73 m
Diepgang 1.80 m
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Tot 1877 alleen goederenvervoer en gebruikt op de lijn Groningen-Lemmer van de moedermaatschappij. In 1877 verbouwd en ook inzet op de lijn Lemmer-Amsterdam

[ Naar boven ]

 

Veerboot: IJssel

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomschip
Bouwjaar 1828
Datum begin inzet1828
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]