Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux


[start] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]

(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Amsterdam - Lemmer (tramboot)
(historisch)
    (HH0012)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

Helaas beschik ik (nog) niet over een foto van dit veer.
Als u mij een foto toestuurt, dan ben ik u daarvoor erg dankbaar.
Die foto kunt u mij toesturen op het volgende e-mail adres:

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : Zuiderzee
Soort : Voetveer
Type : motorveerboot
Lokatie :
Websites : spanvis.com, de tramboten

Beschrijving

Over de Zuiderzee waren diverse stoombootmaatschappijen actief. Voor de verbinding van Amsterdam met Friesland kwamen twee havens daarvoor in aanmerking, Lemmer en Harlingen. De laatste had vanouds een goede verbinding met het achterland door middel van trekschuiten over het Friese kanalennetwerk (en vanaf 1863 de spoorlijn naar Leeuwarden en Groningen). En Lemmer omdat het tamelijk zuidelijk was gelegen.

We kennen de volgende maatschappijen die van Amsterdam naar Friesland voeren: Naar Harlingen:

Naar Lemmer:

De Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer (ook wel genoemd de Holland-Friesland lijn werd opgericht in 1901. De maatschappij was verbonden met de in 1901 aangelegde tramlijn van de NTM, welke verbinding gaf vanaf Lemmer naar plaatsen als Joure, Heerenveen, Drachten en Groningen.

Al in 1902 werd de maatschappij opgenomen in het conglomeraat van Verschure en Co.

Naast de Groningen-Lemmer Stoomboot Maatschappij, welke de Lemmerboot werd genoemd kreeg de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam-Lemmer de bijnaam de Tramboot.

Veerboten op deze relatie:

- Heerenveen (1901-....)
- Bolsward (1901-....)
- Heerenveen (1913-....)

 

Veerboot: Heerenveen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1901
Datum begin inzet1901.08.10
Datum einde inzet
Lengte 53 m
Breedte 7 m
Snelheid 25 km/h
Tonnage 225 ton
Scheepswerf J en K Smit & Zn, Krimpen a/d Lek
Capaciteit
Opmerking In 1911 verkocht naar Istanbul, Turkije als Express II, later Euterpe en weer later Sakkaria.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Bolsward

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1901
Datum begin inzet1901.08.10
Datum einde inzet
Lengte 55.39 m
Breedte 7,17 m
Snelheid 25 km/h
Tonnage 225 ton
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit
Opmerking In 1911 verkocht naar Istanbul, Turkije als Express I, lzter onder andere namen en uiteindelijk in de oorlog gezonken.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Heerenveen

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1913
Datum begin inzet1913
Datum einde inzet
Lengte 55 m
Breedte 7 m
Snelheid 26 km/h
Tonnage 206 ton
Scheepswerf Verschure & Co, Amsterdam
Capaciteit 400 voetgangers
Opmerking In 1921 naar rederij H.Tyson, Cherbourg (Fr) als Save.H. In 1927 naar Wagenborg, Delfzijl als Toerist, inzet op Delfzijl-Emden-Borkum. In 1938 aankoop door EUSM voor toeristisch vervoer in de zomer. Naam blijft Toerist.. In 1941 inzet voor de Duitse Wehrmacht, in 1942 verkocht aan Duitse Wehrmacht, herdoopt in Tourist.

[ Naar boven ]