Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Alkmaar Packet
(historisch)
    (HH0015)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over :
Soort : Voetveer
Type : motorveerboot
Lokatie :
Websites : wikipedia.org

Beschrijving

n 1864 werd door C.Bosman een rederij opgericht, de Alkmaar Packet. Deze maatschappij verzorgde vanaf 1 juli 1864 stoombootdiensten van Alkmaar over het Noordhollands knaal en de Zaan naar Zaandam. In de eerste jaren moest men in Zaandam overgestappen op een boot van de Zaanlandsche Stoomvaart Maatschappij of een boot van de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij. Al snel werd door de maatschappij zelf ook gevaren naar Amsterdam. De Zaanlandsche Stoomvaart Maatschappij werd in 1879 opgeheven. Na enkele jaren werd er ook een bootdienst geopend op de relatie Zaandam-Haarlem en Amsterdam-Kampen-Zwolle.

Al vrij snel na het begin werd een andere maatschappij overgenomen, de rederij gebr.C.en J.Avis, die ook een veerdienst tussen Zaandam en Alkmaar exploiteerden. De boot van deze maatschappij werd ook overgenomen en kwam in dienst onder de naam Alkmaar Packet 2.

In 1920 werd de dienst Amsterdam-Velsen-IJmuiden van de fa. Goedkoop overgenomen. Ook de schepen van deze maatschappij gingen over naar de Alkmaar Packet.

De diensten van Alkmaar naar Amsterdam waren zeer bekend en werden uitgevoerd met, zeker voor kanaalboten, tamelijk grote schepen met meerdere dekken.

Vanaf 1903 werd kwam er concurrentie tussen Zaandam en Amsterdam door een bootdienst van rederij Verschure & Co (Wikipedia). Tien jaar later werd wat meer samen gewerkt en kon men een gezamenlijke dienstregeling invoeren.

Na de Tweede Wereldoorlog bleef de Alkmaar Packet nog enkele jaren doorgaan, maar in 1950 is de maatschappij gestopt met de bootdiensten.

Veerboten op deze relatie:

- Alkmaar (1913-1950)
- Alkmaar Packet 1 (1864-1895)
- Alkmaar Packet 1 (2) (1895-1917)
- Alkmaar Packet 2 (1866-1910)
- Alkmaar Packet 3 (1870-1904)
- Alkmaar Packet 4 (1874-1912)
- Prins Hendrik (1874-1912)
- Prins van Oranje (1879-1886)
- Alkmaar Packet 5 (1879-1941)
- Alkmaar Packet 6 (1893-1920)
- Prinses Juliana (1893-1920)
- Alkmaar Packet 7 (1897-1922)
- Alkmaar Packet 8 (1899-1918)
- Alkmaar Packet 9 (1902-1942)
- Czaar Peter (1908-1947)
- Prins van Oranje (1908-1950)
- Graaf Willem (1883-1924)
- Koningin Wilhelmina (1920-1950)
- Prinses Juliana (1920-1937)
- Prins Hendrik (1920-1946)
- Stierop (1922-1950)

 

Veerboot: Alkmaar

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type driedeks motorschroefschip
Bouwjaar 1913
Datum begin inzet1913
Datum einde inzet1950.10.14
Lengte 44,22 m
Breedte 8,32 m
Diepgang 1,56 m
Vermogen 100 pk
Scheepswerf Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam
Bouwnr: 121
Capaciteit 1300 voetgangers
Opmerking Inzet: Amsterdam-Alkmaar. Vanaf 1920 Amsterdam-IJmuiden en voor dagtrips. In 1930 nieuwe motoren 270 pk. In 1944 gezonken in Amsterdam, gelicht dec 1945. Vanaf 1946 weer in dienst, nu als tweedeks schip. Voer als laatste schip voor Alkmaar Packet. In 1952 naar Rotterdam als Oranjeplaat. Sloop in 1962.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 1


Auteur: Ansichtkaart

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1874
Datum begin inzet1864
Datum einde inzet1895
Lengte 28 m
Breedte 4,85 m
Vermogen 30 pk
Scheepswerf Ceuvel, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Inzet: Amsterdam - Zaandam - Alkmaar.
In 1895 verkocht voor sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 1 (2)

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1895
Datum begin inzet1895
Datum einde inzet1917
Lengte 22 m
Breedte 4,90 m
Vermogen 20 pk
Scheepswerf t Hondsbosch, Alkmaar
Capaciteit
Opmerking Inzet: Zaandam - De Rijp. Later Zaandam - Haarlem.
Bij een hevige storm op 21 april 1917 op de dijk bij Wormerveer gestrand. In 1921 verkocht naar Sas van Gent en hernoemd in Jacob van maerlant voor dienst Brugge - Sluis.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 2

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1866
Datum begin inzet1866
Datum einde inzet1910
Lengte 28 m
Breedte 4,56 m
Vermogen 35 pk
Scheepswerf P.van Vlissingen, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Oorspronkelijk in dienst bij rederij Gebr.C. en J.Avis. Deze maatschappij en de veerboot werden overgenomen door de Alkmaar Packet. De boot werd hernoemd in Alkmaar Packet 2

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 3

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1870
Datum begin inzet1870
Datum einde inzet1904
Lengte 28,06 m
Breedte 4,60 m
Vermogen 35 pk
Scheepswerf Ceuvel, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking In 1904 verkocht naar een rederij in Volendam.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 4

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1874
Datum begin inzet1874
Datum einde inzet1912
Lengte 28 m
Breedte 4,65 m
Vermogen 35 pk
Scheepswerf Ceuvel, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Met open dek, dat kon worden afgeschermd met een tentdak.
In 1908 verbouwd met een promenadedek en een nieuwe stuurhut. Hernoemd in Prins Hendrik. In 1912 verkocht.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Hendrik

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1874
Datum begin inzet1874
Datum einde inzet1912
Lengte 28 m
Breedte 4,65 m
Vermogen 35 pk
Scheepswerf Ceuvel, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Voorheen naam Alkmaar Packet 4. In 1908 verbouwd (nieuw promenadedek en nieuwe stuurhut) en hernoemd in Prins Hendrik. In 1912 verkocht.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins van Oranje


Auteur: Ansichtkaart

Type raderstoomboot
Bouwjaar 1857
Datum begin inzet1879
Datum einde inzet1886
Lengte 42 m
Breedte 5,02 m
Diepgang 3,60 m
Tonnage 84
Scheepswerf J & K Smit, Kinderdijk
Bouwnr: 28
Capaciteit
Opmerking Gebouwd in 1857 voor de Zaanlandsche Stoomvaart Maatschappij. In 1879 naar Alkmaar Packet. Inzet: Amsterdam-Zaandam. Van 1886 tot 1893 reserve voor Enkhuizen-Stavoren. Vanaf 1893 naar Zwolsche nachtstoombootdienst Koppe en Verschure en inzet Amsterdam-Kampen-Zwolle. In 1899 naar rederij Verschure en Co in Amsterdam voor dienst Amsterdam-Kampen-Zwolle. Sloop in 1905.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 5

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1879
Datum begin inzet1879
Datum einde inzet1941
Lengte 42 m
Breedte 5,10 m
Vermogen 50 pk
Scheepswerf t Hondsbosch, Alkmaar
Capaciteit
Opmerking Inzet: Amsterdam - Zaandam.
Verbouwd in ?.
Verkocht in 1941 voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 6

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomboot
Bouwjaar 1893
Datum begin inzet1893
Datum einde inzet1920
Lengte 42 m
Breedte 5,10 m
Vermogen 100 pk
Scheepswerf Feyenoord, Rotterdam
Capaciteit
Opmerking In ? herdoopt in Prinses Juliana.
In 1920 verkocht aan rederij Doeksen in Terschelling.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Juliana

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type stoomboot
Bouwjaar 1893
Datum begin inzet1893
Datum einde inzet1920
Lengte 42 m
Breedte 5,10 m
Vermogen 100 pk
Scheepswerf Feyenoord, Rotterdam
Capaciteit
Opmerking Gebouwd als Alkmaar Packet 6.In ? herdoopt in Prinses Juliana. In 1920 verkocht aan rederij Doeksen in Terschelling.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 7

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot, enkeldeks
Bouwjaar 1897
Datum begin inzet1897
Datum einde inzet1922
Lengte 31,90 m
Breedte 5 m
Vermogen 30 pk
Scheepswerf t Hondsbosch, Alkmaar
Capaciteit
Opmerking In 1922 verkocht naar Groningen

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 8

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot, enkeldeks
Bouwjaar 1899
Datum begin inzet1899
Datum einde inzet1918
Lengte 28 m
Breedte 4,84 m
Vermogen 35 pk
Scheepswerf t Hondsbosch, Alkmaar
Capaciteit
Opmerking In 1918 verkocht aan rederij Fop Smit in Rotterdam

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Alkmaar Packet 9


Auteur: Ansichtkaart

Type
Bouwjaar 1902
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1942
Lengte 31,73 m
Breedte 4,98 m
Vermogen 36 pk
Scheepswerf t Hondsbosch, Alkmaar
Capaciteit
Opmerking Verkocht in 1942 voor sloop.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Czaar Peter

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot, tweedeks
Bouwjaar 1908
Datum begin inzet1908
Datum einde inzet1947
Lengte 52 m
Breedte 7,34 m
Vermogen 375 pk
Scheepswerf Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam
Bouwnr: 86
Capaciteit 1400 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Prins van Oranje. Inzet: Zaandam - Amsterdam. In 1944 gezonken in Amsterdam. In 1945 gelicht en weer in de vaart. In 1947 verkocht aan Lloyd te Bazel en omgebouwd in motorschip. Later inzet als sleepboot op de Rijn. In 1967 in Wormerveer als zandoverslagschip (zonder motoren).

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins van Oranje

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot, tweedeks
Bouwjaar 1908
Datum begin inzet1908
Datum einde inzet1950
Lengte 52 m
Breedte 7,34 m
Vermogen 375 pk
Scheepswerf Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam
Bouwnr: 87
Capaciteit 1400 voetgangers
Opmerking Zusterschip van Czaar Peter. Kort na 1912 verbouwd; nieuwe stuurhut.
In 1951 verkocht aan J.F.Swimmer, Rotterdam als Jafre 1. Later bij andere eigenaren en onder andere namen.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Graaf Willem

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar 1883
Datum begin inzet1883
Datum einde inzet1924
Lengte 28,20 m
Breedte 4,75 m
Vermogen 30 pk
Scheepswerf t Hondsbosch, Alkmaar
Capaciteit
Opmerking Zusterschip van de Alkmaar Packet 4.
In 1924 verkocht naar Montevideo. Inzet: Alkmaar-Amsterdam

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koningin Wilhelmina

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot tweedeks
Bouwjaar 1905
Datum begin inzet1920
Datum einde inzet1950
Lengte 44,50 m
Breedte 6,60 m
Snelheid 19 km/h
Tonnage 75
Vermogen 250 pk
Scheepswerf Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam
Bouwnr: 74
Capaciteit 750 voetgangers
Opmerking In dienst bij rederij Goedkoop. Bij overname van deze maatschappij door de Alkmaar Packet in 1920 kwam deze boot ook bij de Alkmaar Packet. Inzet Amsterdam - IJmuiden. Later capaciteit 1100 passagiers. In 1940 op last van de Duitsers hernoemd in Koningin Emma. Maar omdat dat ook niet goed was, timmerde men een plank voor de naam, en ging de boot in de oorlog onder de naam Koningin Plankie verder. In 1950 (bij de opheffing van de Alkmaar Packet) uit dienst. In 1951 verkocht aan J.Swimmer te Rotterdam, herdoopt in Jafre 2. Later nog andere eigenaren. Sloop in Raamsdonkveer.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prinses Juliana


Auteur: Ansichtkaart

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1879
Datum begin inzet1920
Datum einde inzet1937
Lengte 40 m
Breedte 5,30 m
Vermogen 125 pk
Scheepswerf t Kromhout, Amsterdam
Capaciteit 500 voetgangers
Opmerking Gebouwd als Dolphijn voor rederij Goedkoop. In 1916 verbouwd. Bij overname van deze maatschappij door de Alkmaar Packet in 1920 kwam deze boot ook bij de Alkmaar Packet. In 1920 hernoemd in Prinses Juliana. Inzet Amsterdam - IJmuiden. In 1937 verkocht aan Brouwer en Rietkers in Leiden. Later andere eigenaren. Sloop in 1991

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Prins Hendrik

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type schroefstoomboot
Bouwjaar 1910
Datum begin inzet1920
Datum einde inzet1946
Lengte 57,40 m
Breedte 8,00 m
Snelheid 22 km/h
Tonnage 142
Vermogen 480 pk
Scheepswerf Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij, Amsterdam
Bouwnr: 107
Capaciteit 1890 voetgangers
Opmerking Gebouwd voor rederij Goedkoop. Bij de overname van deze maatschappij door de Alkmaar Packet in 1920 kwam ook deze boot bij de Alkmaar Packet in dienst. In de oorlog afgevoerd naar Emmerich en brand. Na de oorlog verkocht aan Lloyd te Bazel en inzet (na verbouwing) als Rijnsleepboot met dieselmotor. Later andere eigenaren.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stierop


Auteur: Ansichtkaart

Type motorboot met twee dekken
Bouwjaar 1922
Datum begin inzet1922
Datum einde inzet1950
Lengte 44 m
Breedte 7,47 m
Motor dieselmotor Kromhout
Vermogen 280 pk
Scheepswerf Haarlemsche Scheepsbouw Maatschappij
Capaciteit 1000 voetgangers
Opmerking Uit dienst bij de liquidatie van de Alkmaar Packet in 1950. In 1952 verkocht aan Havendienst Spido, Rotterdam en hernoemd in Nassauplaat. Inzet aldaar als rondvaartboot. In 1972 andere eigenaar, sloop in 1979.

[ Naar boven ]