Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
Noordhollands Kanaal
Soort
:
Autoveer
Type
:
motorveerpont
Opmerking
:
Op veerpont Akersloot kan alleen met pin of contactloos betaald worden, contant geld wordt niet aangenomen!!
Iedere eerste dinsdag van de maand is de pont van 9:30 - 12:30 uur uit de vaart wegens onderhoud.
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
De pont in Akersloot is ouder dan je zou verwachten. Het Noordhollands kanaal werd aangelegd rond 1820, maar voorafgaand aan die aanleg was het water al aanwezig als ringvaart van de Schermer polder. Over deze ringvaart bestond er een veerpont vanaf Akersloot.
In 1827 werd er toch een nieuwe veerpont in dienst gesteld, omdat de oude te slecht was. Dat gebeurde opnieuw in 1898. Die pont heeft het meer dan 100 jaar uitgehouden. Pas in 2010 werd de pont (dus 112 jaar oud) vervangen door de huidige veerpont.De oude pont was een electrisch aangedreven veerpont, waarbij de electromotor op de oever stond, en de pont aanhaakte aan een ronddraaiende staalkabel. De pont die in 2010 in gebruik is genomen is een motorveerpont.
Tot 2014 werd de pont geëxploiteerd door het hoogheemraadschap. In dat jaar is de pont overgenomen door de gemente Akersloot.
De op dat moment oudste veerpont in Nederland met in 2009 een leeftijd van 111 jaar. Het volgend jaar is de pont vervangen door een nieuwe, vrijvarende veerpont. Datum: 2009.05.16 Auteur: Wim Kusee
Type
kabelveerpont electrisch aangedreven
Bouwjaar
1898
Datum begin inzet
1898
Datum einde inzet
2010
Lengte
Breedte
Tonnage
5,5
Scheepswerf
fa.Peltenburg, Haarlem
Capaciteit
Opmerking
De motor stond op de oever. De kabel was bij bedrijf altijd ronddraaiend. Met een klem werd de kabel op de pont vastgelemd