| 
    
	        Lokatie : F22: Velsen Noord - Velsen Zuid (NH-020) | 
    

| Over | : | Noordzeekanaal | 
| Soort | : | Autoveer | 
| Type | : | motorveerpont           | 
| Betalen | : | met auto: Ja met fiets: Nee te voet: Nee  | 
| Contact | : | 
          0900-8011 | 
| Lokatie | : | (52.464247 , 4.632298) - Velsen Zuid (klik voor details) - Velsen Noord (klik voor details)  | 
| Websites | : | 
      www.gvb.nl nl.wikipedia.org  | 
Vaartijden   (disclaimer)
  | 
In Velsen was er in eerste instantie een draaibrug. Omdat deze teveel hinder opleverde voor de scheepvaart, is de brug in 1905 vervangen door een stoompont. Voorafgaand waren er al vanaf 1901 vele proeven geweest die niet altijd vlekkeloos verliepen. Omdat een vrijvarende pont in eerste instantie niet goed functioneerde bij de proeven, werden in 1904 proeven gehouden met een ketting die de pont zou moeten geleiden. Ook die proven verliepen niet goed. In 1905 is de veerpont uiteindelijk in gebruik genomen.
In die tijd maakte ook de tram van Haarlem naar Alkmaar gebruik van de veerpont. De veerpont was gelegen in het dorp Velsen, bij het einde van de Meervlietstraat. In 1963 is de veerpont verplaatst naar de huidige lokatie, dat is de vroegere lokatie van de spoorbrug, die in 1957 is gesloopt.
Vanaf het begin werden de veerponten door Rijkswaterstaat geëxploiteerd. Op 19-12-2007 werd de exploitatie uitbesteed aan Connexxion-water. Dat bleek niet zo n succes. Na een periode met veel achterstallig onderhoud is de pont op 1 juli 2013 overgenomen door het GVB, het gemeentelijke veerbedrijf van Amsterdam.
De veerponten over het Noordzeekanaal waren vroeger voor iedereen gratis. Sinds een aantal jaren moet er voor het overzetten van een auto worden betaald; voetgangers en fietsers kunnen er kostenloos gebruik van maken. Omdat de tunnels in de autosnelwegen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen verboden zijn, moeten autos met deze stoffen verplicht gebruik maken van de veerponten.
Vanaf 2021 wordt deze veerdienst aangeduid met het nummer F22.























Zie F20: Amsterdam Hempontplein - Zaandam voor de veerboten die op deze relatie worden ingezet. (klik op de link)
Geen foto. Beschikt u over een foto?
            Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
| Type | stoompont | 
| Bouwjaar | 1901 | 
| Datum begin inzet | 1905 | 
| Datum einde inzet | |
| Lengte | |
| Breedte | |
| Scheepswerf | |
| Capaciteit | |
| Opmerking | Vanaf 1901 werden er proeven uitgevoerd die lange tijd niet voldeden. Pas in 1905 werd de pont voor publiek in gebruik gesteld. | 
Geen foto. Beschikt u over een foto?
            Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
| Type | stoompont | 
| Bouwjaar | 1901 | 
| Datum begin inzet | 1905 | 
| Datum einde inzet | |
| Lengte | |
| Breedte | |
| Scheepswerf | |
| Capaciteit | |
| Opmerking | Vanaf 1901 werden er proeven uitgevoerd die lange tijd niet voldeden. Pas in 1905 werd de pont voor publiek in gebruik gesteld. |