Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes - Veerponten




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [reclameponten]
[links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Amsterdam Haven-Stoombootdienst (Zur Mühlen)
(historisch)
    (NH-h006)

Deze veerpont is niet (meer) aktief


  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : IJ
Soort : hist: voetveer
Type : stoomboot
Lokatie : Google maps (52.37996 , 4.90875)
Websites : nl.wikipedia.org

Beschrijving

In 1879 werd door Zur Mühlen (ook bekend van andere veerdiensten) een dienst voor passagiersvervoer te water begonnen. Binnen enkele jaren waren er 8 lijnen waarop met 26 schepen een regelmatige dienst in de Amsterdamse wateren werd uitgevoerd. De lijnen waren: Naast de diensten in Amsterdam waren er ook diensten van Amsterdam naar Marken en van Monnikendam naar Marken. Dat was dan meer toeristisch vervoer.
Nadat er rond 1890 concurrentie was gekomen van de Amsterdamse gemeentelijke veren, werd het aantal lijnen ingekrompen tot 3 lijnen.

in 1920 werd de rederij van Zur Mühlen opgeheven, de diensten werden overgenomen door Verschure & Co. Maar binnen 10 jaar werd ook de diensten in Amsterdam van deze maatschappij opgeheven.

Ansichtkaarten

    (klik op een foto voor een vergroting)

 

Veerboten op deze relatie:

- Havenstoomboot 3 (....-....)
- Havenstoomboot 5 (....-....)
- Havenstoomboot 9 (....-....)
- Havenstoomboot 10 (1909-1927)
- Havenstoomboot 11 (1910-1942)

 

Veerboot: Havenstoomboot 3


Type stoomboot
Bouwjaar
Datum begin inzet
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Havenstoomboot 5


Auteur: Verzameling H.Nicolay

Type stoomboot
Bouwjaar
Datum begin inzet
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Havenstoomboot 9


Auteur: Verzameling H.Nicolay

Type stoomboot
Bouwjaar
Datum begin inzet
Datum einde inzet
Lengte
Breedte
Scheepswerf
Capaciteit

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Havenstoomboot 10


De Havenstoomboot 10, toen deze als Gaasterland voor rondvaarten vanuit Leeuwarden voer.
Auteur: Verzameling H.Nicolay


Type stoomboot
Bouwjaar 1909
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet1927
ENI-nummer 2212404
Lengte 24,50 m
Breedte 4,20 m
Diepgang 1,50 m
Motor stoommachine
Vermogen 60 ipk
Scheepswerf Koninklijke Grofsmederij, Leiden
Capaciteit 80 voetgangers
Opmerking Boot gebouwd voor Havenstoombootdiensten Amsterdam onder de naam Havenstoomboot 10 (ingezet op Amsterdam-Marken). In 1927 naar Stoombootdienst Vlaardingen - Den Briel onder de naam Den Briel II en geschikt gemaakt voor 300 passagiers. In 1932 naar RTM onder de naam Toerist. In 1937 naar Gorinchem als Janihudi 6 (veerdienst Gorinchem-Woudrichem), In 1942 als Spes 2 naar Ruiten, handelaar in Rotterdam. Voer vanaf 2008 als salonboot in Leeuwarden onder de naam Gaasterland. In ?? is een dieselmotor John Deere 150 pk ingebouwd.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Havenstoomboot 11

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type stoomboot
Bouwjaar 1910
Datum begin inzet1910
Datum einde inzet1942
ENI-nummer 2001009
Lengte 25,00 m
Breedte 4,76 m
Diepgang 1,19 m
Tonnage 20
Motor Stoommachine
Vermogen 85 ipk
Scheepswerf F.A.Stoel, Alkmaar
Capaciteit
Opmerking In 1942 naar rederij Koppe (Amsterdam) als Eemstroom. In 1963 andere eigenaar met zelfde naam. Sloop in 1992.
In ?? ombouw naar dieselmotor 100 pk Detroit.

[ Naar boven ]