Datum: 2025.04.14
(Dit nieuwsbericht heeft betrekking op de veerpont F22: Velsen Noord - Velsen Zuid)
De gemeente Velsen wil al een aantal jaren dat een tweede veerpont in dienst komt op de verbinding over het Noordzeekanaal. Vroeger, in de tijd toen de dieselponten voeren, waren er altijd twee veerponten. In de spitsuren kan daarmee een 10-minutendienst worden gehandhaafd. Sinds de nieuwe elektrische veerponten in dienst zijn is er nog even met twee ponten gevaren, maar de exploitant, het Amsterdamse GVB geeft aan, dat dat niet meer mogelijk is.
Er zou dus een nog een extra nieuwe veerpont gebouwd moeten worden. De scheepswerf heeft al aangegeven, dat die 20% duurder wordt dan de vorige serie elektrische veerponten. Daarnaast geeft het GVB aan dat de exploitatie 40% duurder wordt dan die van de andere veerponten.
Een deel van de subsidie voor een tweede veerpont is inmiddels binnen (toezegging Provincie Noord-Holland), maar een ander deel moet door de gemeente worden opgehoest. Pas over een paar maanden zal precies duidelijk worden hoe groot de kosten nou precies worden. Tot die tijd wil de gemeente nog geen nieuwe veerpont bestellen. Wellicht dat in de loop van 2025 duidelijk zal worden of, en zo ja, tegen welk bedrag, er een tweede veerpont in Velsen zal komen.