Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Harlingen - Terschelling
    (FR-008)

Vandaag in de vaart:
 Morgen in de vaart:
  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens
Over : Waddenzee
Soort : Autoveer
Type : motorveerboot
Opmerking : Voor de historische veerboten, zie de pagina "historische veren" in het menu
Betalen : met auto: Ja
met fiets: Ja
te voet: Ja
Contact : Rederij Doeksen
088-9000888
Lokatie : Google maps (53.18445 , 5.387301)
- Harlingen (klik voor details)
- Terschelling (klik voor details)
Websites : www.rederij-doeksen.nl

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Vaartijden   (disclaimer)
Hele jaar, : dagelijks

Beschrijving

Deze veerpont vormt vanouds de verbinding tussen de vaste wal en het waddeneiland Vlieland. In de loop van de jaren zijn er diverse veerboten in gezet op deze verbinding. De veerdiensten worden al van ver voor de Tweede Wereldoorlog uitgevoerd door rederij Doeksen. In de lijst van de hieronder genoemde veerboten worden ook de veerboten genoemd die zijn of werden ingezet op de verbinding Harlingen - Vlieland, die ook door rederij Doeksen wordt uitgevoerd. Tussen de jaren 2008 en 2013 was er op deze verbinding ook een tweede, concurrerende veerdienst die werd uitgevoerd door EVT (Eigen Veerdienst Terschelling). Nadat er diverse processen waren gevoerd zijn de twee maatschappijen uiteindelijk tot een vergelijk gekomen, waarna rederij Doeksen weer het alleenrecht op de veerdienst van Harlingen naar Terschelling had.

Foto's

    (klik op een foto voor een vergroting)

Ansichtkaarten

    (klik op een foto voor een vergroting)

 

Veerponten in de buurt:

Harlingen - Vlieland
Harlingen - Vlieland / Terschelling (sneldienst)
Harlingen haven
 

 

Verwijzing veerboten

Zie Rederij Doeksen (Harlingen - Terschelling/Vlieland) voor een overzicht van de historische veerboten op deze relatie. (klik op de link)

Veerboten op deze relatie:

- Willem de Vlamingh (2021-....)
- Willem Barentz (2020-....)
- Vlieland (2005-....)
- Tiger (2008-....)
- Noord-Nederland (2002-....)
- Midsland (1993-2021)
- Koegelwieck (1992-....)
- Friesland (1989-....)

 

Veerboot: Willem de Vlamingh


De veerboot in de haven van Harlingen
Datum: 2020.11.??
Auteur: Henry Drost

Type Brandstof LNG
Bouwjaar 2018
Datum begin inzet2021.01.26
Datum einde inzet
Lengte 70 m
Breedte 17 m
Diepgang 2.60 m
Snelheid 26 km/h
Scheepswerf Vung Tau, Vietnam
Capaciteit 66 auto's;   600 voetgangers
Opmerking In Vietnam gebouwd. Plan was aflevering in 2018. Vanwege fallissement scheepswerf en doorstart afbouw pas in 2019. Tijdens transport veel schade opgelopen. Herstel duurde tot half 2020. Daarna nog andere aanpassingen nodig, waardoor datum in dienst pas 26.01.2021.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Willem Barentz


De veerboot bij een proefvaart in de haven van Harlingen
Datum: 2020.11.??
Auteur: Henry Drost

Type Brandstof LNG
Bouwjaar 2018
Datum begin inzet2020.07.03
Datum einde inzet
Lengte 70 m
Breedte 17 m
Diepgang 2,60 m
Snelheid 26 km/h
Scheepswerf Vung Tau, Vietnam
Capaciteit 66 auto's;   600 voetgangers
Opmerking In Vietnam gebouwd. Plan was aflevering in 2018. Vanwege fallissement scheepswerf en doorstart afbouw pas in 2019. Tijdens transport veel schade opgelopen. Herstel duurde tot half 2020.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Vlieland


Auteur: Verzameling Henry Drost

Type motorschip, catamaran
Bouwjaar 2005
Datum begin inzet2005
Datum einde inzet
Lengte 68.75 m
Breedte 17.00 m
Diepgang 2.60 m
Snelheid 26 km/h
Tonnage 2726
Vermogen 4 x 640 kW
Scheepswerf FBMA Marine Inc, Balamban, Filippijnen
Capaciteit 57 auto's;   1200 voetgangers
Opmerking Inzet als verzorgingsschip naar Vlieland (dat eiland is autovrij). Capaciteti 57 personen/bestelautos of 6 vrachtwagens en 35 bestelautos

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Tiger


Datum: 2008.12.06
Auteur: Cees de Bijl


Type motorschip
Bouwjaar 2002
Datum begin inzet2008
Datum einde inzet
ENI-nummer 02330097
Lengte 52.00 m
Breedte 11.80 m
Diepgang 1.40 m
Snelheid 58 km/h
Vermogen 2 x 2000 kW
Scheepswerf FBMA Marine Inc, Balamban, Filippijnen
Bouwnr: 1003
Capaciteit 0 auto's;   415 voetgangers
Opmerking Van 2002-2008 bij Supercat Fast Ferries in Cebu, Filippijnen met naam Supercat 2002, later met andere namen. In 2008 naar rederij Doeksen.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Noord-Nederland


Deze veerboot wordt alleen ingezet voor vrachtvervoer.
Datum: 2004.10.24
Auteur: Cees de Bijl


Type motorschip, catamaran, koplader
Bouwjaar 2002
Datum begin inzet2002
Datum einde inzet
ENI-nummer 02325765
Lengte 48.8 m
Breedte 15 m
Diepgang 1.8 m
Snelheid 25 km/h
Tonnage 250
Vermogen 4 x 298 kW
Scheepswerf ASB Harwood, Harwood, Australie
Capaciteit 15 auto's;   12 voetgangers
Opmerking Inzet Harlingen-Terschelling-Vlieland, alleen voor vrachtvervoer

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Midsland


De Midsland in de haven van Harlingen
Datum: 2021
Auteur: M.Bruchner


Type motorschip
Bouwjaar 1974
Datum begin inzet1993
Datum einde inzet2021.04.19
ENI-nummer 2718396
Lengte 77.9 m
Breedte 12.6 m
Diepgang 2.6 m
Snelheid 25 km/h
Tonnage 1812/797
Vermogen 1839 kW
Scheepswerf Cassens-werf, Emden
Bouwnr: 113
Capaciteit 65 auto's;   1200 voetgangers
Opmerking Van 1974-1993 bij AG Ems in Duitsland, naam Rheinland. In 1989 met 18 meter verlengd bij Werftunion GmbH in Emden. In 1993 naar rederij Doeksen. Inzet Harlingen-Terschelling en Harlingen-Vlieland (beide als reserveboot)
In april 2021 verkocht aan Atlantides Group, Piraeus, Griekenland voor veerdiensten rond Piraeus.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Koegelwieck


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl

Type motorschip, catamaran
Bouwjaar 1992
Datum begin inzet1992
Datum einde inzet
Lengte 35.5 m
Breedte 9.6 m
Diepgang 1.6 m
Snelheid 59 km/h
Tonnage 70
Vermogen 2250 pk
Scheepswerf Harding Verft, Rosendal, Noorwegen
Capaciteit 0 auto's;   40 fietsen;   312 voetgangers
Opmerking Inzet: Harlingen-Terschelling-Vlieland als sneldienst

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Friesland


Datum: onbekend
Auteur: Cees de Bijl


Type motorschip, dubbel autodek
Bouwjaar 1988
Datum begin inzet1989
Datum einde inzet
ENI-nummer 2717742
Lengte 68.97 m
Breedte 15.50 m
Diepgang 3.00 m
Snelheid 25 km/h
Tonnage 450
Vermogen 2941 kW
Scheepswerf Van der Giessen de Noord, Krimpen a/d IJssel
Bouwnr: 941
Capaciteit 120 auto's;   1750 voetgangers
Opmerking Inzet: Harlingen-Terschelling

[ Naar boven ]