Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Harlingen - Terschelling/Vlieland (Waddentransport)
    (FR-901)

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens
Over : Waddenzee
Soort : Autoveer
Type : motorveerpont
Opmerking : Veerdienst voor vrachtvervoer in de Westelijke Waddenzee.
Contact :
Lokatie : Google maps (53.228811 , 5.222185)
- Harlingen (klik voor details)
- Terschelling (klik voor details)
Websites : www.wadden-transport.nl

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Beschrijving

In 1982 startte kapitein Fred Lakeman met de rederij Waddentransport. Het betrof een voortzetting van een bestaande beurtvaart. De rederij zet zich voornamelijk in voor het transport van zwaar vrachtverkeer van Harlingen naar Vlieland en naar Terschelling.

Veerboten op deze relatie:

- Terschellinger Bank (2002-....)
- Challenger (1982-2005)

 

Veerboot: Terschellinger Bank


De Terschellinger bank loopt de haven binnen.
Datum: 2018
Auteur: Rederij Waddentransport

Type motorveerpont
Bouwjaar 1954
Datum begin inzet2002
Datum einde inzet
Lengte 56 m
Breedte
Motor 2 SKL dieselmotoren
Vermogen 1250 pk
Scheepswerf F.Schichau, Bremerhaven
Capaciteit
Opmerking 1954-1999: als Bremerhaven op Bremerhaven-Nordenham.
1999-2001: opgelegd in Bremerhaven
In 2001 aangekocht door rederij Waddentransport te Harlingen. Inzet vanaf 2002, daarbij omgedoopt in Terschellinger Bank.
Capaciteit: 150 meter rijbaan.
Dat zijn ca. 27 personenautos of 6 vrachtwagen combinaties, of 250 ton vracht
Uitgerust met eigen op- en af-rijkleppen.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Challenger

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type
Bouwjaar
Datum begin inzet1982
Datum einde inzet2005
Lengte 45 m
Breedte 7,5 m
Motor MAN dieselmotor
Vermogen 340 pk
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Laadvermogen: 375 ton. Uitgerust met een 25 tons scheepskraan

[ Naar boven ]