Veerponten en veerboten in Nederland


Pontjes in de Benelux




[starten] [zoeken] [historisch]
[nieuws] [pontje_vd_maand]
[type_veerpont] [lijst_pontjes] [fietstochten]
[zeer_klein] [privé_pontjes] [links] [contact]


(klik op de foto om te sluiten)

Lokatie :
Enkhuizen - Stavoren
(historisch)
    (HH0004)

Deze veerpont is niet (meer) aktief

  (disclaimer)

Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.

Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.


Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.

Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.

Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.

Gegevens

      Deze veerpont is niet (meer) aktief

Over : IJsselmeer
Soort : Fiets-/Voetveer
Type : motorveerboot
Lokatie :
Websites :

Beschrijving

De dienst van Enkhuizen naar Stavoren is ontstaan als directe verbinding (per trein) vanuit de noordelijke randstad (Amsterdam) naar Friesland en Groningen. Na wat onderzoeken en onderhandelingen, waarbij haven als Medemblik en Enkhuizen enerzijds en Hindeloopen en Stavoren anderzijds werden onderzocht, werd in 1885 een spoorlijn aangelegd van Hoorn naar Enkhuizen (door de HIJSM) en van Sneek naar Stavoren (door de SS). Op 15 juli 1886 werd een bootdienst tussen deze twee havenplaatsen in de vaart gebracht. Naast de verbinding via Zwolle vormde deze lijn een belangrijke spoorlijn vanuit Amsterdam naar Friesland en Groningen. De bootverbinding werd in beheer gegeven bij de HIJSM, die daarvoor een aanbesteding uitschreef. Rederij C.Bosman, eigenaar van de Alkmaar Packet won de aanbesteding en bracht twee stoomraderboten (de Holland en de Friesland) en een schroefstoomboot, alle drie voor passagiersvervoer in de vaart. Door het rijk werd een subsidie voor deze verbinding aan de HIJSM gegeven.

In 1890 werd er in Nederland een herverdeling doorgevoerd van de spoorwegmaatschappijen. De lijn van Stavoren naar Leeuwarden ging daarbij over naar de HIJSM, zodat deze maatschappij nu verantwoordelijk was voor de hele verbinding Amsterdam-Enkhuizen-Stavoren-Leeuwarden. Dat in concurrentie met de SS, die de lijnen via Zwolle bleef exploiteren. En in 1896 kwam ook de veerdienst onder directe verantwoordelijkheid van de HIJSM. Rederij Bosman bleef nog wel onderaannemer. Vanaf 18999 tot 1936 waren er ook enkele spoorwegveerboten in dienst, boten met spoorrails, waarmee goederenwagens konden worden overgezet.

Tot de jaren dertig was de lijn goed bezet. Maar na de opening van de afsluitdijk en een in 1933 geopende busverbinding van Alkmaar naar Leeuwarden daalde het gebruik van de veerbootverbinding. Iedere tien jaar werd de veerverbinding aanbesteed. Lange tijd was C.Bosman de exploitant, maar in 1938 ging de exploitatie over naar Reederij Koppe. In 1942 werd deze rederij een dochteronderneming van de in 1938 gevormde Nederlandse Spoorwegen.

In 1955 verviel de bijdrage die het rijk aan deze verbinding tot dan toe had gegeven. De lijn veranderde in die jaren steeds meer in een toeristische verbinding in plaats van een doorgaande route in het spoorwegnet. In 1963 trok de NS zich terug, en werd de verbinding alleen nog onderhouden door Reederij Koppe. Vanaf 1972 werd de dienst uitgevoerd door de NACO, een dochter van het busbedrijf NZH, en vanaf 2002 wordt de verbinding uitgevoerd door Rederij V & O.

Veerboten op deze relatie:

- Ied Glasius (1973-1974)
- dr.ir.F.Q.den Hollander (1965-1980)
- Waalstroom (1959-1963)
- IJsselstroom (1959-1971)
- W.F.van der Wyck (1923-1954)
- C.Bosman (1916-1956)
- R.van Hasselt (1915-1959)
- Leeuwarden (1909-1936)
- Enkhuizen II (1902-1936)
- Stavoren (1899-1924)
- Friesland (1890-1923)
- Groningen (1889-1915)
- Holland (1886-1915)
- Friesland (1886-1888)
- Enkhuizen I (1886-1899)

 

Veerboot: Ied Glasius


De Ied Glasius en de Bep Glasius, gezusterlijk naast elkaar in de haven. Vooop het teken van de Naco, de toenmalige exploitant


Type motorveerboot
Bouwjaar 1964
Datum begin inzet1973
Datum einde inzet1974
ENI-nummer 2006179
Lengte 26.64 m
Breedte 6.35 m
Motor 2 x Scania
Vermogen 205 pk
Scheepswerf Peters scheepsbouw, Dedemsvaart
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Inzet op Enkhuizen-Staveren alleen in de zomers van 1973 en 1974 als versterking. Daarnaast inzet voor rederij Koppe voor toeristische vaarten. In 1974 verkocht naar Finland

[ Naar boven ]

 

Veerboot: dr.ir.F.Q.den Hollander

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.


Type motorveerboot
Bouwjaar 1965
Datum begin inzet1965
Datum einde inzet1980
ENI-nummer 02006388
Lengte 34.95 m
Breedte 6,54 m
Diepgang 1,60 m
Motor 2 Scania Vabis dieselmotoren
Vermogen 306 ipk
Scheepswerf Peters Scheepsbouw, Dedemsvaart
Capaciteit 300 voetgangers
Opmerking Inzet Enkhuizen-Staveren 1965-1980. Na 1980 charterschip voor Entius Boat Party Service in Amsterdam, laterals Amulet in Maarssen, en Tivano op de Seine in Frankrijk.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Waalstroom


De Waalstroom bij vertrek uit de haven van Enkhuizen.
Auteur: Tineke Kussendrager


Type stoommotorboot, na 1956 motorveerboot
Bouwjaar 1925
Datum begin inzet1959
Datum einde inzet1963
ENI-nummer 02001017
Lengte 49.48 m
Breedte 7.30 m
Diepgang 1,80 m
Snelheid 10 kn.
Tonnage 165
Vermogen 325 pk
Scheepswerf Verschure, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Gebouwd als stoomboot, in 1956 motorboot
Gebouwd als Friesland voor de dienst Amsterdam - Lemmer van Stoomvaart Maatschappij Amsterdam. In 1947 naar rederij Koppe en hernoemd in Waalstroom. In 1956 verbouwing en vanaf 1959 naar Enkhuizen-Stavoren. In 1963 reserve. In 1968 verkocht naar Duitsland

[ Naar boven ]

 

Veerboot: IJsselstroom


De IJsselstroom in de haven van Enkhuizen
Auteur: Verzameling Tineke Kussendrager

Type stalen schroefmotorveerboot
Bouwjaar 1931
Datum begin inzet1959
Datum einde inzet1971
Lengte 49.75 m
Breedte 7.27 m
Diepgang 1,90 m
Tonnage 200
Vermogen 325 pk
Scheepswerf Verschure, Amsterdam
Capaciteit
Opmerking Van 1959-1964 inzet als hoofdboot, na 1964 reserve. In 1971 verkocht voor diensten Enkhuizen-Medemblik als Stad Enkhuizen

[ Naar boven ]

 

Veerboot: W.F.van der Wyck


Auteur: Ansichtkaart


Type stalen schroefmotorveerboot
Bouwjaar 1923
Datum begin inzet1923
Datum einde inzet1954
ENI-nummer 03310264
Lengte 64.31 m
Breedte 9.93 m
Tonnage 165
Vermogen 1000 ipk
Scheepswerf Boele & Pot, Bolnes
Bouwnr: 721
Capaciteit
Opmerking Inzet Enkhuizen-Stavoren 1923-1954. In 1955 verkocht naar Rotterdam en hernoemd in Erasmus, in 1971 naar Spido, Rotterdam na een eerdere proefvaart op Harlingen-Terschelling. In 1976 naar schippersinternaat in Dordrecht, zonder motoren.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: C.Bosman


Auteur: Ansichtkaart

Type stalen schroefstoomboot
Bouwjaar 1916
Datum begin inzet1916.02.01
Datum einde inzet1956
Lengte 67.06 m
Breedte 9.88 m
Diepgang 3,85 m
Vermogen 1000 ipk
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Bouwnr: 667
Capaciteit 1800 voetgangers
Opmerking Inzet Enkhuizen-Stavoren van 1916-1956.
Verkocht als opleidingsschip "Nederlander" te Rotterdam

[ Naar boven ]

 

Veerboot: R.van Hasselt


De Van Hasselt in Amsterdam tijdens een rondvaart naar de Noordzee.
Auteur: Ansichtkaart


Type stalen schroefstoomboot
Bouwjaar 1915
Datum begin inzet1915
Datum einde inzet1959
ENI-nummer 3110262
Lengte 67,06 m
Breedte 9,88 m
Diepgang 2,32 m
Snelheid 14,5 kn.
Tonnage 168
Vermogen 2 x 500 ipk
Scheepswerf J&K Smit, Kinderdijk
Capaciteit 1800 voetgangers
Opmerking Inzet 19.8.1915-1959 Enkhuizen-Staveren. In 1960 naar rondvaart Haringvliet. In 1964 naar Flandria, Antwerpen, later met naam Flandria 20

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Leeuwarden


Type stalen stoompont voor spoorwegmaterieel
Bouwjaar 1909
Datum begin inzet1909
Datum einde inzet1936
Lengte 66.80 m
Breedte 12.60 m
Diepgang 3.00 m
Snelheid 10 kn.
Vermogen 2 x 400 ipk
Scheepswerf
Capaciteit
Opmerking Bestemd voor het overzetten van spoorweggoederenwagens; er lagen 2 sporen op de pont. Zusterschip van de Enkhuizen II
Capaciteit: 10 goederenwagens van 15 ton
In 1937 naar Spanje met naam Trinidad, uit dienst en sloop in 1951.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Enkhuizen II


Type stalen schroefstoompont voor spoorwegmaterieel
Bouwjaar 1901
Datum begin inzet1902
Datum einde inzet1936
Lengte 66.80 m
Breedte 12.62 m
Diepgang 2,20 m
Snelheid 10 kn.
Tonnage 929
Vermogen 2 x 400 ipk
Scheepswerf Rijkee & zn, rotterdam
Bouwnr: 102
Capaciteit
Opmerking Bestemd voor het overzetten van spoorweggoederenwagens; er lagen 2 sporen op de pont. Zusterschip van de Leeuwarden en Stavoren
Capaciteit: 10 goederenwagens van 15 ton
In 1936 naar België voor vervoer bouwmaterialen.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Stavoren


Auteur: Ansichtkaart


Type stalen schroefstoompont voor spoorwegmaterieel
Bouwjaar 1899
Datum begin inzet1899
Datum einde inzet1924
ENI-nummer 2006557
Lengte 66.50 m
Breedte 12.00 m
Diepgang 2,20 m
Snelheid 10 kn.
Tonnage 842
Vermogen 2 x 350 ipk
Scheepswerf Rijke & co, Rotterdam
Capaciteit
Opmerking Bestemd voor het overzetten van spoorweggoederenwagens; er lagen 2 sporen op de pont. Zusterschip van de Leeuwarden en Enkhuizen II
Capaciteit: 10 goederenwagens van 15 ton

In 1927 verkocht aan mij.t.uitvoering der zuiderzeewerken. In 1937 werd het een schoolschip met naam De Koperslager

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Friesland


Auteur: Ansichtkaart

Type stalen stoomraderboot
Bouwjaar 1890
Datum begin inzet1890
Datum einde inzet1923
Lengte 53.00 m
Breedte 11.75 m
Diepgang 2,90 m
Tonnage 180 ton
Vermogen 560 ipk
Scheepswerf Kon.fabr.v.Stoom- en andere werktuigen, Amsterdam
Capaciteit 4449 voetgangers
Opmerking In 1924 verkocht, naar Hamburg voor rondvaarten en hernoemd in Wittenbergen, vanaf 1933 inzet bij de Duitse marine, gezonken in 1935.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Groningen


Type stalen stoomraderboot
Bouwjaar 1889
Datum begin inzet1889
Datum einde inzet1915
Lengte 53.00 m
Breedte 11.75 m
Diepgang 2,90 m
Snelheid 12 kn.
Tonnage 182 ton
Vermogen 510 ipk
Scheepswerf Kon.fabr.v.Stoom- en andere werktuigen, Amsterdam
Capaciteit 449 voetgangers
Opmerking Inzet van 1889-1915 voor Enkhuizen-Staveren. In 1915 verkocht naar Rouan en hernoemd in Fouine.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Holland


Auteur: Ansichtkaart

Type ijzeren stoomraderboot
Bouwjaar 1886
Datum begin inzet1886
Datum einde inzet1915
Lengte 51.80 m
Breedte 11.75 m
Diepgang 2.90 m
Snelheid 12 kn.
Vermogen 510 ipk
Scheepswerf Kon.fabr.v.Stoom- en andere werktuigen, Amsterdam
Capaciteit 449 voetgangers
Opmerking Inzet 1886-1915 Enkhuizen-Staveren. Verkocht naar Lissabon voor veerdienst over de Taag. Was in 1923 nog in dienst.

Had op 5.12.1886 een aanvaring met de Friesland, waarna de Friesland moest worden afgevoerd. De Holland is hersteld.
Nieuwe ketel in 1895.

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Friesland

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type ijzeren stoomraderboot
Bouwjaar 1886
Datum begin inzet1886
Datum einde inzet1888.12.05
Lengte 51.80 m
Breedte 11.75 m
Diepgang 2,90 m
Vermogen 510 ipk
Scheepswerf Kon.fabr van Stoom- en andere werktuigen, Amsterdam
Capaciteit 449 voetgangers
Opmerking Op 5.12.1888 aangevaren door de Holland, daarna sloop

[ Naar boven ]

 

Veerboot: Enkhuizen I

Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.

Type ijzeren raderstoomboot
Bouwjaar 1885
Datum begin inzet1886
Datum einde inzet1899
Lengte 35.90 m
Breedte 5.24 m
Vermogen 44 npk
Scheepswerf Werf t Hondsbosch, Alkmaar
Capaciteit
Opmerking Inzet Enkhuizen-Staveren 1886-1892, Enkhuizen-Amsterdam 1892-1896.
In 1896 hernoemd in Trio en in dienst voor Alkmaar Packet. In 1901 verkocht en ingezet tot 1954 als schelpenzuiger. Sloop in 1954

[ Naar boven ]