|
Lokatie :Maassluis - Rozenburg (ZH-021) |
Over | : | Het Scheur |
Soort | : | Fiets-/Voetveer |
Type | : | motorveerpont |
Opmerking | : | Tussen 6:00 en 19:00 autoveer, van 19:00 tot 24:00 uur alleen voetgangers en wielrijders. |
Betalen | : | met fiets: Ja te voet: Ja |
Contact | : |
Damen Shipyards Group |
Lokatie | : | (51.912871 , 4.247071) - Maassluis (klik voor details) - Rozenburg (klik voor details) |
Websites | : |
www.blueamigo.com/veerdienstrozenburgmaassluis |
Vaartijden (disclaimer)
|
Van 26 mei tot 1 juli 2024 vaart de autoveerpont ook s avonds. Dan kunnen ook autos mee overvaren. Vaart in de avond dan 2 x per uur. |
Vanwege het getijdeverschil bij eb en vloed bij Maassluis zijn er meerdere veerstoepen naast elkaar; afhankelijk van de waterhoogte wordt bij één van deze aangemeerd.
In 2000 is het veer geprivatiseerd, en werd het geëxploiteerde door SBS, een dochteronderneming van Doeksen. Vanaf 2008 was Connexxion-Water de exploitant.
Sinds 1 januari 2018 was de exploitant de firma Ottevanger, die ook bij andere veerponten de exploitatie uitvoerde (Kop van t Land, Puttershoek, Rhoon, Slikkerveer). In 2020 zijn de veerdiensten van Ottevanger overgegaan naar Blue Amigo. Wegens defect van de tweede veerboot op 4 oktober 2022 uit de vaart. Voor fietsers en voetgangers was er vanaf 21 oktober 2022 een andere veerpont (de Otter). deze voer één keer per uur.
Op 25 mei 2023 liet Blue Amigo weten dat de exploitatie van het veer te duur zou worden, en heeft faillissement van de veerdienst aangevraagd. De provincie zette als noodvoorziening tijdelijk een andere veerboot in (KRVE 71) van de Roeiersvereniging in Rotterdam. Ook deze was alleen geschikt voor voetgangers en wielrijders.
Vanaf 14 augustus 2023 wordt de dienst verzorgd door scheepswerf Damen, die de veerboot van de Roeiersvereniging heeft overgenomen, maar nog steeds alleen voor voetgangers en wielrijders.
Per 15 maart 2024 is de autoveerpont weer terug op deze relatie. Deze vaart van 6 tot 19 uur, in de avond vaart er alleen een kleine boot voor voetgangers en wielrijders.
Type | |
Bouwjaar | 1967 |
Datum begin inzet | 2023.05.01 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02104101 |
Lengte | 25,50 m |
Breedte | 6,25 m |
Diepgang | 2,20 m |
Scheepswerf | Van Genderen, Groot Ammers |
Capaciteit | 95 voetgangers |
Opmerking | Gebouwd als Jorina voor Vos veerdiensten in Kinderdijk. Dit bedrijf onderhield ca.6 veerdiensten in de omgeving Dordrecht. Inzet op Dordrecht-Papendrijf. In 1988 verkocht en hernoemd in Michel, later nog andere namen, sinds 2015 KRVE 71 en eigendom van Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht in Rotterdam. Tijdelijke inzet op Maassluis-Rozenburg na failliet Blue Amigo van deze lijn. |
Type | motorveerboot |
Bouwjaar | 2011 |
Datum begin inzet | 2022.10.21 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 18.75 m |
Breedte | 5.00 m |
Diepgang | 1.10 m |
Motor | John Deere |
Vermogen | 340 pk |
Scheepswerf | Tukker botenbouw, Gorinchem |
Capaciteit | 100 voetgangers |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1970 |
Datum begin inzet | 1970 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02313018 |
Lengte | 46.86 m |
Breedte | 15.32 m |
Diepgang | 3.5 m |
Snelheid | 17 km/h |
Vermogen | 2 x 645 pk |
Scheepswerf | Amels, Makkum |
Capaciteit | 39 auto's; 380 voetgangers |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1965 |
Datum begin inzet | 1965 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02104009 |
Lengte | 50,84 m |
Breedte | 15,20 m |
Diepgang | 3,10 m |
Vermogen | 2 x 645 pk |
Scheepswerf | P.Smit, Rotterdam Bouwnr: 654 |
Capaciteit | 43 auto's; 380 voetgangers |
Opmerking | Van 1965 tot 2001 was de naam van de veerboot Gedeputeerde Schilthuis (zie aldaar). In 2001 hernoemd in Blankenburg. |
Type | motorveerpont |
Bouwjaar | 1965 |
Datum begin inzet | 1965 |
Datum einde inzet | ENI-nummer | 02104009 |
Lengte | 50,84 m |
Breedte | 15,20 m |
Diepgang | 3,10 m |
Vermogen | 2 x 645 pk |
Scheepswerf | P.Smit, Rotterdam Bouwnr: 654 |
Capaciteit | 43 auto's; 380 voetgangers |
Opmerking | Was in 1965 in dienst. In 2001 is de naam van de boot veranderd in Blankenburg, zie aldaar. |
Type | motorveerpont. Zowel koplader als zijlader |
Bouwjaar | 1961 |
Datum begin inzet | 1961 |
Datum einde inzet | 1968 | ENI-nummer | 8626989 |
Lengte | 40.8 m |
Breedte | 15.3 m |
Diepgang | 3.2 m |
Snelheid | 19 km/h |
Tonnage | 466 |
Scheepswerf | De Merwede van Vliet & Co, Hardinxveld Bouwnr: 556 |
Capaciteit | 30 auto's; 296 voetgangers |
Opmerking | 1961-1988: Maassluis-Rozenburg. Vanaf 1988 Gourock-Dunoon Hunters Quay, Western Ferries (Clyde) Ltd, Dunoon, GB (naam Sound of Sleat, na 2004 naam Sleat) |
Geen foto. Beschikt u over een foto?
Als u die aan mij toestuurt, dan kan ik die foto hier plaatsen.
Type | dubbelschroefstoomboot |
Bouwjaar | 1933 |
Datum begin inzet | 1961 |
Datum einde inzet | |
Lengte | 36.50 m |
Breedte | 12.50 m |
Diepgang | 3.25 m |
Motor | stoommachine |
Scheepswerf | Scheepswerf De Klop, Sliedrecht |
Capaciteit | 30 auto's; 1000 voetgangers |
Opmerking | Inzet 1933-1961: Gorinchem-Sleeuwijk. In 1961 uit dienst. Eerst korte tijd verhuur provincie Zuid-Holland voor Hellevoetsluis-Middelharnis. ein 1961 verkoop aan provincie Zuid-Holland voor Maassluis-Rozenburg |
Type | schroefstoomboot zijlader |
Bouwjaar | 1930 |
Datum begin inzet | 1930 |
Datum einde inzet | 1970 | ENI-nummer | 2310846 |
Lengte | 38,00 m |
Breedte | 9,40 m |
Diepgang | 1,96 m |
Tonnage | 111 |
Motor | stoommachine |
Vermogen | 2 x 175 pk |
Scheepswerf | Haarlemsche Scheepsbouw, Haarlem |
Capaciteit | |
Opmerking | In 1950 dieselmotor 2 x 240 pk. In 1970 verkocht naar Italie. In 1971 tijdens overtocht naar Italie gezonken. Eigendom provincie ZH |