Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Gegevens
Over
:
IJ
Soort
:
Fiets-/Voetveer
Type
:
motorveerpont
Opmerking
:
Voor de veerboten van het GVB, zie bij NH25 (Amsterdam-Buiksloterweg)
Alhoewel ik mijn best doe de gegevens zo correct mogelijk te laten zijn, kan er geen verantwoording worden genomen voor mogelijke fouten.
Constateert u een fout, dan ben ik blij als u dat meldt.
Op bijzondere dagen kunnen de tijden (en zelfs ook de vraag of de pont wel of niet vaart) afwijken. Denk aan Kongingsdag, Tweede Paas- en Pinksterdag, Hemelvaartsdag, Kerstdag en Nieuwjaarsdag.
Ook worden kortdurende afwijkingen (b.v. t.g.v. storing, te hoog of te laag water) niet vermeld.
Als er sprake is van vaartijden, dan moet u rekening houden met de vraag wat daarmee wordt bedoeld. De tijd waarop u zich nog kunt aanmelden, of de tijd wanneer de schipper naar huis gaat. In dat laatste geval kan de laatste afvaarttijd tien tot twintig minuten eerder zijn.
Over het IJ in Amsterdam zijn er van oudsher veerponten. Deze vormen de verbinding tussen de stad en het ten noorden van Amsterdam gelegen Waterland, en later de stadsuitbreidingen in Amsterdam Noord.
Vanaf 1879 werden enkele veerponten uitgevoerd door de Amsterdamse rederij Zur Mühlen met de Havenstoombootdienst. In 1897 werd door de gemeente Amsterdam de eerste veerdienst over het IJ in de vaart gebracht. In later jaren zijn er diverse andere veerponten bijgekomen en eventueel weer vervallen. In 1943 zijn de gemeenteveren samengegaan met de amsterdamse tarm in het Gemeentevervoerbedrijf (GVB).
In het begin werd er gevaren met stoomponten. Later werden enkele stoomponten omgebouwd in motorveerpont, en in weer latere jaren zijn er nieuwe, door een dieselmotor aangedreven veerponten gekomen.
De veerponten in Amsterdam zijn kostenloos te gebruiken.
In 2013 nam het GVB ook de exploitatie over van drie andere veerponten over het Noordzeekanaal (Velsen, Spaarndam, Hem).
Alle veerponten van het GVB zijn beschreven bij de verbinding NH25 (Amsterdam-Buiksloterweg).
Vanaf 2021 wordt deze veerdienst aangeduid met het nummer F1.